پوست

Peeling چیست؟

  • Peeling از To Peelبه معنی برداشتن یک قشر سطحی از روی پوست است. این عمل در اصطلاح پیلینگ یا سایش یا لایه‌برداری سطحی گفته می‌شود که توسط این عمل یک لایه سطحی از سلولهای مرده پوست که حاوی جوش، جای جوش و لکه‌های قهوه‌ای روی پوست برداشته می‌شود. در نتیجه این عمل، مشکلات پوستی مانند کدر بودن، زبر بودن، منافذ باز و چروک‌های ریز از بین رفته و پوست حالت شاداب و باطراوت پیدا می‌کند.

 
انواع لایه‌برداری پوست:
  • یک نوع تقسیم بندی براساس نوع عامل لایه برداری وجود دارد :
    •  پیلینگ شیمیایی: لایه‌برداری شیمیایی به معنی تخریب و برداشت کنترل شده لایه‌هایی از پوست بواسطه ترکیبات شیمیایی با هدف محو آثار باقیمانده از جوش و آکنه، بثورات جلدی، کک و مک و انواع لکه‌های پوستی است. پیلینگ بسته به عمق آن از یک روز تا دو هفته به طول می‌انجامد و پس از دوره پوسته‌ریزی، پوستی جدید جایگزین می‌گردد. عمق پیلینگ به غلظت ماده موثره، تعداد دفعات مصرف و مدت زمانی که روی پوست می‌ماند، بستگی دارد. از اینگونه مواد می‌توان به سالسیلیک اسید، اسید لاکتیک، اسید کربولیک (فنل)، اسید تری کلرواستیک، رزورسینول، اسید رتینوئیک اشاره نمود.
    • پیلینگ مکانیکی یا Dermaberasion: که طی آن به وسیله وسایل الکترومکانیکی خاصی پوست ساییده می‌شود و در رفع اسکارهای عمیق‌تر ناشی از آکنه‌ها کاربرد بیشتری دارد.
    • پیلینگ لیزری: که در سالهای اخیر صورت می‌گیرد. در حال حاضر از دو نوع لیزر برای لایه‌برداری استفاده می‌شود. لیزر دی اکسید کربن، لیزر اربیم یاگ که در این دو نوع لیزر از خواص تبخیر آب و نکروز گرمایی آنها برای لایه‌برداری پوست استفاده می‌شود.

 
انواع پیلینگ پوست براساس عمق لایه‌برداری پوست:
  • پیلینگ سطحی: ملایم ترین نوع لایه برداری است که به صورت سرپایی و بدون نیاز به بیحسی، با استفاده از فرآورده‌های حاوی یک اسید رقیق روی انواع پوست قابل اجراست. اساساً اپیدرم یا روپوست مورد عمل قرار می‌گیرد و در موارد چین و چروک ظریف ناشی از آفتاب، کک و مک، لکه‌های بارداری و تغییرات رنگ پوست، اسکارهای خفیف آکنه و ضایعات آفتابی خفیف به کار می‌رود. پوسته‌ریزی اندکی به مدت ۵-۳ روز ایجاد می‌شود و یک هفته بعد قابل تکرار است. باید توجه داشت که آثار مثبت این نوع پیلینگ چندان محسوس نبوده، قادر به حذف کامل چین و چروک یا لکه‌های پوستی نیست. لذا برای کسب نتایج مطلوب و تکرار آن الزامی است.
  • پیلینگ متوسط: این نوع لایه‌برداری عمیق‌تر و موثرتر از پیلینگ سطحی بوده و به درم یا پاپیلر می‌رسد و ترمیم آن حدود ۸-۷ روز زمان می‌برد و در صورت نیاز بالینی چند هفته بعد می‌توان آن را تکرار کرد. از آنجایی که پیلینگ متوسط موجب سوختگی درجه ۲ پوست می‌شود، عوارض آن از نوع قبلی بیشتر است و چند روز استراحت در منزل الزامی است. احتمالاً بروز درد و تورم خصوصاً در مناطق اطراف چشم وجود دارد هدف از انجام پیلینگ متوسط از بین بردن چین و چروک‌های خفیف تا متوسط تغییرات پیگمانتاسیون و لکه‌های پوستی، ضایعات جدی و سایر آثار دراز مدت ناشی از تشعشات خورشید است.  
  • پیلینگ عمیق: در این پیلینگ ماده موثره اغلب ترکیبات فنلی می‌باشد، به درم رتیکولر و لایه‌های عمقی پوست نفوذ می‌کند و موجب سوختگی درجه ۲ می‌شود. در موارد ضایعات عمیق مانند چین‌های عمیق پوستی و اسکارهای شدید آکنه و در بیمارانی که دچار پیری پوست ناشی از آفتاب بوده ولی مایل به جراحی نیستند استفاده می‌شود. از سایر انواع پیلینگ موثرتر ولی در عوض دارای عوارض جانبی شدیدتر است جایگزینی پوست جدید از ۱۰ تا ۱۴ روز بعد آغاز می‌شود. بنابراین پوست تا ۳ هفته قرمز و ملتهب بوده، درمان کامل آن ممکن است تا چندین ماه به طول بیانجامد. استراحت در منزل پس از انجام این نوع پیلینگ الزامی است.


 
روش انجام:
  • ابتدا پوست را با يك ماده پاک كننده تميز كرده تا چربی اضافی و مواد آرايشی پاک شود سپس يك يا چند ماده كه بر اساس نوع پوست بيمار و بيماری او متفاوت است روی پوست ماليده می‌شود. معمولاْ يك احساس سوزش و گرم شدن در پوست ايجاد می‌شود كه بر حسب عمق پيل شدت آن متغير است .در پيلينگهای سطحی اين احساس بسيار خفيف است به طور كلی سوزش و ناراحتی ناشی از تمام انواع پيل از چند دقيقه بيشتر طول نمی‌كشد.
    بعد از انجام پيلينگ بسته به نوع پيل انواع واكنشهای خفيف يا شديد در پوست اتفاق ميافتد در پيلينگهای سطحی معمولاْ قرمزی و بدنبال آن پوسته‌ريزی در پوست ايجاد می‌شود كه ۵-۳ روز طول می‌كشد. در پيلينگهای متوسط و عميق گاهی تورم و سياه شدن پوست ايجاد می‌شود و سرانجام پوستهای سياه شده در عرض چند روز ميريزند و پوست جديد ايجاد ميشود.

 
مراقبتهای لازم برای انجام پيلينگ:
  • به طور كلی بيماران قبل و بعد از انجام پيلینگ بايستی پوست را در مقابل آفتاب حفاظت نمايند و از كرمهای ضدآفتاب استفاده كرده و از قرارگرفتن غيرضروری در مقابل آفتاب خودداری كنند. پيل‌های متوسط و عميق معمولاْ در فصول سرد سال انجام می‌شوند و بيماران بايستی ۱ تا ۳ هفته در معرض آفتاب قرار نگيرند. در مورد پيل‌های متوسط و عميق ممكن است قبل از انجام پيل كامل، تست انجام شود تا اثر پيلينگ و عوارض احتمالی مشخص شود. در اين نوع پيلها ممكن است قبل و بعد از انجام پيل داروهایی جهت جلوگيری از تبخال و يا داروهایی برای آماده شدن پوست برای پيل انجام شود.

 
دستورات پس از پيلينگ:
  1. مصرف منظم و مرتب ضدآفتاب و كرم‌های تجويز شده توسط پزشک پس از پيلينگ و قرار نگرفتن در مقابل تابش مستقيم آفتاب.
  2.  رطوبت‌رسانی به پوست در طی ۴۸ ساعت اوليه.
  3. عدم استفاده از مواد آرايشی و رنگی پس از پيلينگ.
  4. جلوگیری از خاراندن، تحریک یا دستکاری صورت پس از پيلينگ.
  5. مراجعه منظم جهت ادامه جلسات درمانی.

 
 
هزینه‌های Peeling در بیمارستانها و مراکز درمانی مشهد:
  • هزینه‌های Peeling در مراکز درمانی مشهد بسته به نوع بیمارستان حدود ۲۰۰ دلار متغیر می‌باشد.
  • برای اطلاع از هزینه‌های دقیق این خدمت در هر بیمارستان به صفحه بیمارستان مورد نظر مراجعه نمایید.

مراکز درمانی که این خدمت را ارائه می دهند :

در خبرنامه ما ثبت نام کنید

اطلاع از آخرین اخبار درباره حوزه گردشگری سلامت