ترندهای گوگل به ما درباره گردشگری پزشکی در سال 2020 چه میگویند
- براساس گزارش گوگل، ۵٪ از کل جستجوها مربوط به مراقبتهای بهداشتی است. Google Trends، که یک برنامه آنلاین جهت تجزیه و تحلیل محبوبیت سوالات جستجو در جستجوی گوگل در مناطق و زبانهای مختلف است، ما را قادر میسازد تا حجم جستجو در بین جستجوهای گوناگون را در طول زمان با هم مقایسه کنیم. خب، این نرمافزار در مورد گردشگری پزشکی چه مواردی را میتواند به ما بگوید؟
- من دادههای Google Trends را در پنج سال گذشته بررسی کردم تا ببینم چه چیزی ممکن است در مورد گردشگری پزشکی به ما بگویند. به خاطر داشته باشید که این دادهها منعکس کننده تمام جستجوها برای این اصطلاح است که ممکن است شامل بیمارانی باشد که میخواهند در مورد مقصد و معالجه بدانند، و یا همچنین روزنامهنگاران، محققان، دولتها و شاغلین این صنعت که به دنبال کسب اطلاعات هستند. ما همچنین از نظر تعداد جستجوهای انجام شده به یک نمونه نسبتاً کوچک نگاه میکنیم.
کاهش محبوبیت؟
- جای تعجب نیست که با توجه به تأثیر COVID-19، اخیراً علاقه به گردشگری پزشکی کاهش یافته است. براساس کشور، جستجوگران در امارات متحده عربی، مالزی و سنگاپور بیشترین فعالیت را داشتهاند. دبی از این لحاظ که بیشترین سطح علاقه را نسبت به هر منطقه یا شهر دیگر نشان میدهد، شاخص است. در ماههای اخیر، موریس در بالای رتبهبندی ظاهر شده است. احتمالاً، کسی در حال برنامهریزی برای یک استارتآپ گردشگری پزشکی در موریس است؟
- Google Trends از عددی بین 1 تا 100 برای نشان دادن نسبت علاقه جستجو به مقدار حداکثر یک دوره استفاده میکند. مقدار 100 نشان دهنده اوج محبوبیت برای یک اصطلاح است. مقدار 50 به معنای محبوب بودن متوسط این اصطلاح است. آخرین رقم “گردشگری پزشکی” 37 است، در حالی که در اوج مدت پنج ساله در فوریه 2018 این رقم 100 بوده است.
Google trends: جستجو در ۱۲ ماهه سال ۲۰۲۰
آبی: جستجوی کلمه “گردشگری پزشکی” قرمز: جستجوی کلمه “سفر پزشکی”
- ما میتوانیم تا سال 2004 در Google Trends برگشته و بلند مدت را بررسی کنیم. جستجو برای “جهانگردی پزشکی” از 2004 تا 2009 به طور پیوسته رشد داشته است. با این وجود از سال 2009 تاکنون در سراشیبی با فرکانس جستجو در حدود 25٪ از موارد سال 2009 بوده است.
کدام اصطلاح؟
- اصطلاحات مختلفی برای توصیف این صنعت استفاده میشود. معروفترین آنها “گردشگری پزشکی”، “سفر پزشکی” و “گردشگری سلامت” است. استفاده از “گردشگری پزشکی” (Medical Tourism) بیشترین فراوانی را نشان میدهد، اگرچه در چند سال اخیر شکاف بین استفاده از “گردشگری پزشکی” و “سفر پزشکی” کاهش داشته، زیرا “مسافرتهای پزشکی” در چند ماه اخیر بیشتر از “گردشگری پزشکی” بکار برده شده است. “گردشگری سلامت” بسیار کمتر جستجو شده است.
- همچنین بنا بر منطقه نیز اختلافاتی در نوع اصطلاحاتی که مردم استفاده میکنند وجود دارد. طی دوازده ماه گذشته، در ایالات متحده آمریکا و کانادا جستجو برای “سفر پزشکی” بسیار بیشتر از “گردشگری پزشکی” بوده است. در حالی که در اروپای شرقی و خلیج فارس، جستجوی “گردشگری پزشکی” بسیار بیشتر بوده است.
روند در سال 2020 چگونه بوده است؟
- Google Trends همچنین نشان میدهد که با گذشت زمان بر تعداد چه اصطلاحی افزوده شده است. در سال 2020، سریعترین اصطلاح البته ویروس کرونا بوده است. جو بایدن، کیم جونگ اون و بوریس جانسون سریعترین شخصیتهای محبوب مورد جستجو بودهاند. سریعترین رشد “چگونه”، در انگلستان و فرانسه، “چگونه ماسک صورت بسازیم؟/ Comment faire un masque? “، در ایالات متحده آمریکا، “چگونه مواد ضد عفونی کننده دست درست کنیم؟” بوده است. در آلمان، بیشترین رشد جستجوی “چرا”، “Warum wurden Kelloggs Cornflakes erfunden?” بود؟ (چرا برشتوک ذرت کلوگ اختراع شد؟). من نمیدانم که این جستجو در مورد علاقه آلمانیها به غلات صبحانه چه میگوید!
در مورد اصطلاحات مراقبتهای بهداشتی چطور؟
- گوگل گزارش داده است که 5٪ از کل جستجوها مربوط به مراقبتهای بهداشتی است. در حال حاضر جستجوهای مربوط به سلامتی از راه دور پنج برابر میزان سالهای گذشته است. پزشکی از راه دور نیز روند مشابهی را دنبال میکند. باز هم، اختلافات منطقهای در جستجوها وجود دارد. در طول سال گذشته، کشورهایی که بیشترین علاقه را به “سلامت از راه دور” نشان دادهاند استرالیا و کانادا بودهاند، در حالی که سه کشور برتر برای جستجوی “پزشکی از راه دور” اندونزی، هند و پاکستان بودند.
نیت جستجو را هدف قرار دهید، نه لغت گردشگری پزشکی
- گوگل معتقد است وقتی بیماران در موتورهای جستجو در حال جستجوی اطلاعات هستند، از طریق ماهیت جستجوشان قصد خود را نشان میدهند. هنگام استفاده از جستجوی گوگل، آنها دقیق تر میشوند و به دنبال پاسخ سوالاتی هستند که قصدشان را نشان میدهند. بیماران مستقیما نیت خود را جستجو نمیکنند و مثلاْ به دنبال “گردشگری پزشکی” یا “گردشگری پزشکی هند” نمیگردند، آنها سوالاتی از جمله “هزینه جایگزینی مفصل هیپ در اسپانیا چقدر است” یا “هزینه کاشت دندان در مجارستان چقدر است؟” را میپرسند.
- SEO و استراتژی آنلاین برای تجارت گردشگری پزشکی شما باید منعکس کننده راهی باشد که مسافران بالقوه پزشکی به دنبال اطلاعات هستند و کسانی را که به وضوح قصد خود را نشان می دهند هدف قرار می دهند. در سال 2021، “بازاریابی متمرکز بر نیت” برای موفقیت در بازاریابی آنلاین اهمیت بیشتری خواهد یافت.
نویسنده
مهندس ایمان سعادتمند
پست های مرتبط
چرا مسافرت جهت باروری یکی از برندگان دوران پساکروناست در دنیای گردشگری پزشکی، مسافرت...
هندوستان: اقدام دولت برای ارتقاء گردشگری سلامت دولت ملی هند در نظر دارد با...