سفرهای پزشکی 2020
فقط بازماندگان سفرهای پزشکی COVID-19 هستند که از مزایای 2021 سود خواهند برد.
در تاریخ 31 دسامبر 2019، سازمان بهداشت جهانی در مورد تعدادی از موارد ذاتالریه با منشا ناشناخته در شهر ووهان چین اطلاعات کسب کرد. در 7 ژانویه، مقامات چینی علت آن را ویروس کرونا (جدید 2019) عنوان کردند، یکی از اعضای خانواده ویروس کرونا که قبلاً هرگز مشاهده نشده بود. و بقیه تاریخ است … جهان برای همیشه تغییر کرد. اما در دسامبر سال 2020، ما هنوز در بدترین شرایط قرار نداریم.
بنابراین، سفر پزشکی در سال 2020 چگونه تغییر کرد؟
— اول ایمنی؟ —
قبل از همهگیری، مانع اصلی سفر پزشکی ایمنی بود. مطمئناً بسیاری از بیماران سفرهای خارج از کشور را برای درمانهای مورد نیاز و یا مورد نظر خود در نظر میگیرند. آنها درباره مقصد، ارائه دهندگان و قیمت تحقیق میکنند. آنها سوالات مربوط به گزینههای درمانی را از خود میپرسند. اما پس از آن، قادر به ادامه روند و رزرو سفر نیستند. در حقیقت، میزان بالای بیخیال شدن مسافران بالقوه پزشکی به نگرانی آنها در مورد ایمنی بستگی دارد. آیا میتوانم به این پزشک/بیمارستان/کلینیک اعتماد کنم؟ احتمال رخ دادن اشتباه چقدر است؟ در صورت بروز عارضه چه خواهد شد ؟ Covid-19 به این معنی است که نگرانی بیماران اکنون حتی بیشتر شده است. آیا این مقصد “کوید ایمن” است؟ اگر Covid-19 را آنجا بگیرم چه اتفاقی میافتد؟
پاسخ ارائهدهندگان و مقصد متفاوت بوده است. ما شاهد صدور گواهینامه ‘Covid-safe’ برای بیمارستانها و کلینیکها بودهایم تا اعتماد به نفس بیماران احتمالی را در مورد یک مرکز درمانی فردی ایجاد کنیم.
در طیف گستردهتر، سازمانهای بینالمللی، مناطق و مقصد پروتکلهای خاص خود را برای تشویق سفر و گردشگری ایمن ایجاد کردهاند که ممکن است از بهبود سفرهای پزشکی پشتیبانی کند، از جمله:
- شورای جهانی سفر و جهانگردی پروتکلهای جهانی سفرهای ایمن را برای استفاده در بخش سفر و جهانگردی به عنوان بهترین رهنمودهای عملی برای کمک به راه اندازی مجدد و تسریع بهبود بخشیدن به بخش Covid-19 معرفی کرده است. برچسب سفرهای ایمن تاکنون توسط بسیاری از کشورها تصویب شده است.
- مهر جدید تضمین سلامت “آژانس بهداشت عمومی کارائیب” برای سلامت بیشتر گردشگری ابتکاری است که برای محافظت از بخش گردشگری منطقه و حفاظت از بهداشت عمومی ایجاد شده است.
- در ترکیه، وزارت فرهنگ و جهانگردی یک برنامه صدور گواهینامه گردشگری سالم را برای اطمینان از استانداردهای بهداشتی و سلامتی در خطوط هوایی، فرودگاهها، سایر امکانات حمل و نقل، محلهای اقامت و مکانهای تغذیهای راهاندازی کرده است.
- شورای فرودگاههای بینالمللی یک برنامه اعتبارسنجی بهداشتی فرودگاه را ایجاد کرده است تا ارزیابی چگونگی مطابقت اقدامات بهداشتی آنها با دستورالعملهای راهاندازی مجدد و بازیابی تجارت هواپیمایی ACI را در اختیار فرودگاهها قرار دهد.
بنابراین، سازمانهای مسافرتی و جهانگردی مشغول تلاش برای “محافظت” از مقصد خود بودهاند. اما در مورد مسافران، چه پزشکی و چه عادی، که نگران خطر و هزینههای بالقوه درگیری Covid-19 در زمان مسافرت هستند، چه؟ برای مقابله با این نگرانیها پیشرفتهایی صورت گرفته است:
- HL Assurance و Changi Travel Services بیمه نامه Covid-19 جدید را برای بازدیدکنندگان کوتاه مدت از سنگاپور راهاندازی کردهاند. در صورت بستری شدن بیمه شده در اثر Covid-19هنگام اقامت در سنگاپور، این بیمه نامه تا 100000 دلار استرالیا را پوشش میدهد.
- هواپیمایی امارات برای هرکس که پروازی را در این شرکت رزرو کند تمامی هزینههای مرتبط با Covid 19 و نیز هزینه قرنطینهای را که ممکن است متحمل شود، به رایگان پوشش کلی میکند.
در دراز مدت، با وجود تولید واکسن، ترس از Covid 19 همچنان تهدیدکننده بهبود سفرهای پزشکی است.
دنیای جدید سلامت از راه دور
- اگر بیمار نتواند به بیمارستان سفر کند، آیا بیمارستان میتواند به بیمار مراجعه کند؟ با فرض اینکه ممکن است محدودیت سفر تا مدتی ادامه یابد، رشد مشاوره از راه دور و پزشکی از راه دور به سرعت ادامه دارد. گزارشFuture Health Index در سال 2019 نشان داده که سلامت از راه دور (telehealth) تاکنون به بخشی از کارهای روزمره شاغلین مراقبتهای بهداشتی تبدیل نشده است، 39٪ میگویند که در حال حاضر از telehealth در بیمارستان یا مطب خود استفاده نمیکنند. در گزارش سال 2020، این پاسخ به نصف و شاید هم بیشتر، کاهش خواهد یافت.
- Covid-19 منجر به تسریع در پذیرش فناوری در تمام اقشار زندگی شده است. آنچه که داشتن آن زمانی در تخیلات بود اکنون به یکی از اجزای اساسی خدمات بهداشتی برای هر شغل و بیمارستانی که به بیماران بینالمللی ارائه خدمت میکند تبدیل شده است. چنانچه بیمارستان یا کلینیکی در یک مرکز مشاوره از راه دور اختصاصی سرمایهگذاری نکرده باشد، دیگر در تجارت گردشگری پزشکی جایی نخواهد داشت.
زنده ماندن یا رشد؟
- در مقالهای در اکتبر 2020 در مجله IMTJ، پل مک تاگارت، مدیرعامل دپارتمانهای دندانپزشکی، چالشهای ارائهدهندگان سفر پزشکی و بیمارستانهایی که به بیماران بینالمللی ارائه خدمت میکنند را خلاصه کرده است. سال 2020 سال بقا باهوشترینها بوده است. موانع سفر به معنای از بین رفتن بسیاری از آژانسها و مجریهای کوچک است که نه منابع و نه بودجه لازم را برای تحمل از دست دادن تجارت دارند.
- برای بسیاری از بیمارستانهایی که تجارت بینالمللی بیماران فقط اندکی از درآمد آنها را تشکیل میداده، بزرگترین چالش مدیریت هجوم بیماران داخلی Covid-19 بوده است. جذب بیماران بینالمللی آخرین موضوعی است که در دستور کار آنها قرار گرفته است. برای آن بیمارستانها که بخشهای اختصاصی بیماران بینالملل و توان عملیاتی قابل توجه دارند راه حل کوتاه مدت اخراج و یا تعدیل نیروها بوده است. با این حال، اصلاح کوتاه مدت در حال تبدیل شدن به یک تصمیم طولانی مدت است. آیا ما در تجارت بینالمللی بیمار باقی بمانیم یا زمان خروج است؟
تقاضای زیادی برای درمان وجود دارد
- بیمارستانهای بسیاری از کشورهای پیشرفته فقط یک چیز را در ذهن خود داشتهاند-ویروس. این به معنای توقف یا محدودیت شدید جراحیهای انتخابی برنامهریزی شده در بسیاری از بیمارستانها است. نتیجه جمع شدن تقاضای پاسخ داده نشده برای تعویض مفصل زانو و مفصل ران، عمل آب مروارید و سایر اقدامات بیماریهایی است که تهدیدکننده حیات نیستند. در انگلستان، تعداد بیماران NHS که بیش از یک سال منتظر عمل جراحی هستند، طی 12 ماه از 1032 به 83203 نفر رسیده است. تعداد منتظر بیش از 19 هفته از 620،454 به 2،151،443 نفر رسیده است.
- تصویری مشابه برای درمان IVF وجود دارد. کلینیکهای ناباروری تعطیل شدهاند. سفرهای ناباروری متوقف شده است. طبق روزنامه گاردین انگلیس در این هفته، “بسیاری از زنان میترسند که آخرین فرصت برای داشتن فرزند از بین رفته باشد”.
- سیستمهای بهداشتی سراسر جهان به زمان طولانی نیاز دارند تا از تعداد موارد عقبمانده بکاهند. جستجوی درمان در خارج از کشور ممکن است تنها گزینه برای بسیاری از بیماران باشد. بازماندگان سفرهای پزشکی COVID-19 کسانی هستند که از این مزایا بهرهمند میشوند.
نویسنده