قلب و عروق

ASD چیست؟ VSD چیست؟

  • ASD و VSD از سری بیماریهای مادرزادی قلب هستند که در آنها بین حفره‌های قلب سوراخ وجود دارد. در ASD سوراخ بین دو دهلیز و در VSD سوراخ بین دو بطن قلب وجود دارد. نقص‌های کوچک ممکن است هرگز مشکل یا علائمی ایجاد نکنند و حتی به طور تصادفی تشخیص داده شوند. همچنین بیشتر نقص‌های کوچک تا متوسط خودبخود و در طول دوران کودکی کوچکتر شده یا حتی بسته می‌شوند. نقص‌های بزرگ و پیشرفته بین حفره‌ها می‌تواند به قلب و ریه‌ها آسیب برساند. افراد مبتلا به این بیماری قلبی مادرزادی که سال‌ها علائم آن را دارند، دارای کیفیت پایین زندگی هستند. زیرا این بیماری بر روی قلب و شریان‌های ریوی تأثیر می‌گذارند. بنابراین برای بهبود وضعیت زندگی این افراد، روش درمانی جراحی نیاز است.
  • بستن سوراخ‌های بزرگتر و از بین نرفته معمولا” با روش جراحی است، هر چند امکان بستن برخی از انواع این سوراخ‌ها با وسیله مخصوص و در هنگام کاتتریزاسیون قلبی وجود دارد.


 
روشهای بستن سوراخ‌های قلبی
  • روش‌های جراحی

معمولا” با عمل جراحی باز سوراخ توسط یک وصله از بافت مصنوعی و یا از پرده دور قلب(پریکارد)، و یا فقط با بخیه تنها ترمیم می‌شود.

  • عمل PA Band:

در شیرخواران کوچک که سوراخ بزرگ، یا چندین سوراخ و یا ضایعات دیگر قلبی بصورت همزمان دارند ممکن است در اوائل شیرخواری امکان عمل باز و بستن سوراخ قلبی نباشد. در این حالات عمل PA Band انجام می‌شود.

با عمل جراحی قلب بسته، یک نوار (باند) دور شریان ریوی قرار داده شده و میزان عبور خون عرق ریوی را کاهش می‌دهند. با این عمل موقت از افزایش فشار عروق ریوی جلوگیری شده و حال عمومی بیمار بهبودی قابل توجه می‌یابد. این بیماران در سنین بالاتر (معمولا”بعد از یک سالگی) تحت عمل بستن سوراخ یا سوراخ‌های قلبی قرار گرفته و همزمان تنگی ناشی PA Band رفع شده و PA Band برداشته می‌شود.

  • بستن از طریق کاتتریزاسیون:

این روش فقط در برخی از بیماران قابل انجام است. عواملی همچون اندازه سوراخ بین بطنی ، محل سوراخ ، سن بیمار وضایعات همراه با سوراخ های بین بطنی در انتخاب بیمار جهت بستن با وسیله از طریق کاتتریزاسیون نقش اساسی دارند.


 
هزینه‌های عمل سوراخ‌های قلبی در بیمارستانها و مراکز درمانی مشهد:
  • هزینه‌های عمل VSD و ASD در مراکز درمانی مشهد بسته به نوع بیمارستان از ۱۸۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار متغیر میباشد.
  • برای اطلاع از هزینه‌های دقیق این خدمت در هر بیمارستان به صفحه بیمارستان مورد نظر مراجعه نمایید.

مراکز درمانی که این خدمت را ارائه می دهند: