پوست

تخریب ضایعات پرولیفراتیو عروقی چیست؟

ضایعات عروقی پوستی، ضایعاتی هستند که به شکل خال، لک، زخم یا ضایعه‌های سرطانی در پوست بروز پیدا می‌کنند كه جزو اصلی تشكیل دهنده آنها رگ‌های سرخرگی ـ سیاهرگی و لنفاوی است. متخصص پوست برای تشخیص نوع ضایعه عروقی، به شكل و رنگ ضایعه در بیمار توجه می‌كند. اگر ضایعه ته رنگ قرمز یا ظاهری شبیه به رگی داشته باشد كه خون در آن جریان دارد، به این نتیجه می‌رسد كه منشا آن رگ است اما در بررسی‌های تخصصی‌تر ساختمان سلولی ضایعه هم بررسی می‌شود تا معلوم شود ضایعه، خطری برای بیمار در پی دارد یا نه.


 
ضایعات عروقی پوست بر حسب سن ابتلا و نوع به دو دسته تقسیم می‌شوند:
  • مادرزادی: ضایعات مادرزادی از بدو تولد در افراد وجود دارد اما ممکن است در سنین مختلف بروز پیدا کند البته در مواردی این ضایعات برای افراد مشکلی را ایجاد نمی‌کنند و نیاز به درمان ندارند به گونه‌ای که حتی گاه خودبخود بهبود می‌یابند.
  • اکتسابی: ضایعات اکتسابی نیز همان‌گونه که از نامشان پیداست فرد را به مرور زمان و بر اثر بر اثر تروما، نور آفتاب، تغییرات هورمونی و … درگیر می‌سازد. این دسته از ضایعات نیز با ارائه درمان‌های لازم بهبود می‌یابند.

 
انواع ضایعه‌های عروقی:

ضایعه‌های عروقی را به سه گروه طبقه‌بندی می‌شوند:

الف ـ ضایعه‌های عروقی كه جریان خون در آنها شدت زیادی دارد و اختلال عمده در آنها در محل اتصال شریان با ورید دیده می‌شود. به طور طبیعی فشار و شدت جریان خون در شریان‌ها بالاتر و در وریدها پایین‌تر است. در این اختلال دریچه ارتباطی بین شریان‌ها و وریدها كار طبیعی خود را انجام نمی‌دهند و خون با فشار بالا وارد وریدها شده، آنها را گشاد و از زیر پوست برجسته و ضربان دار می‌كند.

ب ـ ضایعه‌های عروقی كه جریان خون در آنها شدت پایینی دارد و عملكرد مویرگ ها دچار اختلال می شود؛ مانند بیماری های «لكه سالمون» و «ماه گرفتگی»

ج ـ ضایعه‌های عروقی مختلط كه معمولاً در شریانها، وریدها و مویرگها مشاهده می‌شوند. در این بیماری دست‌ها و پاها به شكل بیمارگونه و غیرقرینه بزرگ شده و خال‌های متعدد برجسته نیز دیده می‌شوند. علاوه بر اینها، اختلال‌هایی نیز در شكل و اندازه جمجمه بروز می‌كند. این بیماری درمان خاص یا قطعی ندارد.


 
درمان لیزری ضایعات عروقی :
  • انواع مختلف این ضایعات را می‌توان به راحتی با استفاده از تکنولوژی مدرن نظیر لیزرها و IPL و سایر روش‌های تهاجمی و غیرتهاجمی درمان نمود. تکنولوژی IPL عموماْ برای ضایعات عروقی کوچک‌تر و سطحی‌تر و لیزرهای نظیر Nd:YAG برای ضایعات عروقی عمقی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. درصد موفقیت به قطر ضایعه عروقی، میزان عمر آن و تازه یا قدیمی بودن آن بستگی دارد. ضایعه هر چه سطحی‌تر و ته رنگ قرمزتر داشته باشند و اشعه لیزر به عروقش برسد، طبعاً میزان موفقیت هم بالاترست، مانند لكه‌های ماه گرفتگی و خال‌های عنكبوتی. ضایعه‌هایی كه عمق بیشتری دارند و بنفش‌تر هستند، درمان مشكل‌تر است. در مواردی كه ضایعه به درمان مقاومت نشان می‌دهد، می‌توان از لیزرهای دیگری مانند اندی یگ و دی اكسیدكربن استفاده كرد. ضایعاتی كه عمیق خیلی زیادی دارند و بخشی از آنها از تابش اشعه لیزر جان سالم می‌برد، قابلیت عود دوباره را دارند. در ضایعه‌های بزرگ و پر از رگ و خون، به دلیل خونریزی‌های زیاد و غیرقابل كنترلی كه اتفاق می‌افتد از جراحی استفاده نمی‌شود و از سایر روش‌های درمانی كمك گرفته می‌شود.

 
هزینه‌های تخریب ضایعات پرولیفراتیو عروقی در بیمارستانها و مراکز درمانی مشهد:
  • هزینه‌های تخریب ضایعات پرولیفراتیو عروقی در مراکز درمانی مشهد بسته به نوع بیمارستان حدود ۳۰۰ دلار متغیر می‌باشد.
  • برای اطلاع از هزینه‌های دقیق این خدمت در هر بیمارستان به صفحه بیمارستان مورد نظر مراجعه نمایید.

مراکز درمانی که این خدمت را ارائه می دهند :

در خبرنامه ما ثبت نام کنید

اطلاع از آخرین اخبار درباره حوزه گردشگری سلامت