پوست

تخریب ضایعات پرولیفراتیو عروقی چیست ؟

  • ضایعات عروقی از جمله مشکلات شایع پوستی هستند که طیف وسیعی از انواع ضایعات را شامل می‌شوند. از خال‌های لکه شرابی (پورت واین) گرفته تا ماه گرفتگی‌ها، تلانژکتازی، واریس و خال‌های عروقی شبکه‌ای که در شکل‌ها و شدت‌های مختلف مشاهده می‌شوند. نوین‌ترین و موثرترین راه برای رفع ضایعات عروقی تکنولوژی PDL (Plused Dye Laser) است.
  • واقعیت این است که اکثر ضایعات عروقی پوست خطری برای سلامتی و تندرستی ندارند؛ اما می‌توانند در زیبایی، سلامت روان و روابط اجتماعی فرد اختلال ایجاد کنند. بسیاری از افراد مبتلا، از ضایعات پوستی خود خجالت می‌کشند. متاسفانه افراد ناظر گاهی این ضایعات عروقی را بیماری‌های پوستی واگیردار در نظر می‌گیرند و ممکن است برخورد مناسبی نسبت با فرد نشان ندهند. 

 
چگونگی رفع ضایعات عروقی با لیزر PDL:
  • ضایعات عروقی مشکلات نسبتاً شایعی هستند که پوست یا ساختارهای زیرین پوست را درگیر می‌کنند. شناخته‌شده‌ترین مثال برای این ضایعات، ماه گرفتگی‌ها هستند. همانطور که گفتیم استاندارد طلایی یا بهترین راه رفع بیشتر انواع ضایعات عروقی، لیزر PDL است. در فهرست زیر تمام ضایعات عروقی قابل درمان با لیزر PDL را مشاهده می‌کنید که در مورد هر کدام به اختصار توضیحی داده‌ایم:
  • لکه‌های شرابی یا پورت واین: این ضایعات عروقی می‌توانند اکتسابی یا مادرزادی (ماه گرفتگی) باشند. میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق یک لکه‌ی شرابی بزرگ بر روی سرش داشت که بسیار معروف است. لیزر PDL به خوبی می‌تواند در رفع ضایعات عروقی پورت واین موثر باشد. بیش از ۲۵ درصد از قرمزی این لکه با ۱ تا ۳ جلسه درمانی کاهش می‌یابد و بعد ۱۰ جلسه می‌توان به بهبودی کامل رسید.
  • همانژیوم مویرگی یا توت فرنگی: همانژیوم به تومورهای خوشخیم پوستی گفته می‌شود که از دیواره‌ی عروق پوست منشاء می‌گیرند. این ضایعات انواع مختلفی دارند که یکی از آن‌ها همانژیوم توت فرنگی یا مویرگی است. حدود ۹۰٪ از این همانژیوم‌ها به درمان PDL پاسخ بسیار خوبی می‌دهند.
  • تلانژکتازی سیاهرگ‌های پا: در پزشکی به گشاد شدن عروق تلانژکتازی می‌گویند. این ضایعات بسیار شایع هستند و بیشتر در حفره‌ی پشت زانو و با شیوع کمتر در پشت ساق‌ها یا ران‌ها مشاهده می‌شوند. PDL به قدری خوب روی تلانژکتازی سیاهرگ‌های پا جواب می‌دهد که تنها در ۱۰ درصد موارد ممکن است به رفع کامل این ضایعات عروقی نرسیم.
  • تلانژکتازی صورت: گشاد شدگی مویرگ‌های صورت معمولاً به شکل یک لکه‌ی قرمز رنگ روی گونه‌ها، اطراف بینی یا روی بینی مشاهده می‌شوند. لیزر PDL می‌تواند به طور کامل این ضایعات را برطرف کند؛ اما ممکن است باعث ایجاد کبودی‌ شود. البته این کبودی‌ها خطرناک نیستند و معمولاً در عرض یک هفته برطرف می‌شوند.
  • از لیزر PDL به جز رفع ضایعات عروقی پوست برای درمان ضایعاتی همچون اسکار یا جای زخم، رفع قرمزی پایدار ناشی از آکنه روزاسه یا جراحی زیبایی بینی و همچنین بهبود ضایعات بیماری پسوریازیس استفاده می‌شود.

 
دسته‌بندی ضایعات عروقی پوستی
  • برحسب سن و نوع ابتلا
    • ضایعات مادرزادی: ضایعات مادرزادی از بدو تولد در افراد وجود دارد اما ممکن است در سنین مختلف بروز پیدا کند البته در مواردی این ضایعات برای افراد مشکلی را ایجاد نمی‌کنند و نیاز به درمان ندارند به گونه‌ای که حتی گاه خود به خود بهبود می‌یابند.
    • ضایعات اکتسابی: ضایعات اکتسابی نیز همان‌گونه که از نامشان پیداست فرد را به مرور زمان و بر اثر بر اثر تروما، نور آفتاب، تغییرات هورمونی و … درگیر می‌سازد. این دسته از ضایعات نیز با ارائه درمان‌های لازم بهبود می‌یابند. متخصصان پوست و مو برای تشخيص نوع ضایعه عروقی پوستی به شكل و رنگ ضایعه توجه می‌كنند و ساختمان سلولی ضایعه را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند.
  • برحسب شدت جریان خون ضایعه
    • ضایعه های عروقی كه جریان خون در آنها شدت زیادی دارد و اختلال عمده در آنها در محل اتصال شریان‌ها با وریدها دیده می‌شود. به طور طبیعی فشار و شدت جریان خون در شریان‌ها بالاتر و در وریدها پایین‌تر است. در این اختلال دریچه ارتباطی بین شریان‌ها و وریدها كار طبیعی خود را انجام نمی‌دهند و خون با فشار بالا وارد وریدها شده، آنها را گشاد و از زیر پوست برجسته و ضربان‌دار می‌كند.
    • ضایعه‌های عروقی كه جریان خون در آنها شدت پایینی دارد و عملكرد مویرگ‌ها دچار اختلال می‌شود؛ مانند بیماری‌های «لكه سالمون» و «ماه گرفتگی»
    • ضایعه‌های عروقی مختلط كه معمولاً در شریان‌ها، وریدها و مویرگ‌ها مشاهده می‌شوند. در این بیماری دست و پاها به شكل بیمارگونه و غیر قرینه‌ای بزرگ شده و خال‌های متعدد برجسته نیز دیده می‌شوند. علاوه بر اینها، اختلال‌هایی نیز در شكل و اندازه جمجمه بروز می‌كند. این بیماری درمان خاص یا قطعی ندارد.

 
هزینه‌های تخریب ضایعات پرولیفراتیو عروقی در بیمارستان ها و مراکز درمانی مشهد: 
  • هزینه های تخریب ضایعات پرولیفراتیو عروقی در مراکز درمانی مشهد بسته به نوع بیمارستان حدود 300 دلار متغیر می باشد
  • برای اطلاع از هزینه های دقیق این خدمت در هر بیمارستان به صفحه بیمارستان مورد نظر مراجعه نمایید.

مراکز درمانی که این خدمت را ارائه می دهند :

در خبرنامه ما ثبت نام کنید

اطلاع از آخرین اخبار درباره حوزه گردشگری سلامت