پوست

تخريب ضايعات خوش خيم (کرایوتراپی ) چیست؟

کرایوسرجری یا به اختصار کرایوتراپی فرایندی پزشکی است که شامل اعمال یک ماده سرد، معمولاْ نیتروژن مایع، بر روی پوست جهت انجماد و تخریب ضایعات پوستی خوش‌خیم یا بدخیم می‌باشد.
در بسیاری از موارد، کرایو به صورت سرپایی انجام شده و ممکن است بیمار به چند جلسه درمانی در طول چند هفته تا چند ماه نیاز داشته باشد. دوره بهبودی معمولا پیچیده نیست اما ممکن است پس از انجام کرایو ابتلا به عفونت، جای زخم، تغییرات رنگدانه‌ای و بیحسی رخ دهد. مراقبت مناسب از زخم جهت به حداقل رساندن این خطرات ضروری است.


 
مراقبت های لازم بعد از انجام کرایو چیست؟
  • شستشوی زخم بعد از کرایو
    فرد باید به محض اجازه پزشک، زخم خود را با آب گرم و صابون آنتی‌باکتریال پاکسازی کند. ناحیه درمان شده باید از روز پس از فرایند به صورت روزانه به وسیله آب و صابون فاقد رایحه شسته شود. آن ناحیه باید بدون پوشش رها شود.
    در صورت وجود ترشحات می‌توان آن ناحیه را با یک بانداژ پوشاند. در صورتی که قسمت درمان شده دچار دلمه شود می‌توان تا هنگامی که از بین برود بر روی آن وازلین اعمال کرد. همچنین او می‌تواند با خیس کردن یک گاز استریل به وسیله هیدروژن پراکسید و مالیدن آن به آرامی بر روی زخم، پوست و دلمه‌های ناشی از زخم را بردارد.
  • پانسمان زخم
    فرد باید پس از پاکسازی زخم فوراْ بانداژ خود را عوض کرده و تا هنگام التیام زخم آن را پوشیده نگه دارد. در برخی موارد، ممکن است فرد در چند روز تا چند هفته اول پس از عمل کرایو نیاز به استفاده از یک بانداژ هیدرواکتیو داشته باشد. این بانداژ حاوی موادی است که سرعت بهبود زخم را بیشتر کرده و از عفونت جلوگیری می‌کند.
  • جلوگیری از ایجاد عفونت
    بیمار باید با پاکسازی تاول‌ها و زخم‌های بازشده به صورت دو بار در هفته و به وسیله صابون آنتی‌باکتریال از ابتلا به عفونت جلوگیری کند. همچنین پیشنهاد می‌شود که قبل از اعمال یک بانداژ تازه، مقدار کمی ژل پترولیوم به محل اضافه شود.
  • مصرف داروهای تجویز شده
    بیمار باید داروهای تجویز شده توسط پزشک، مانند مسکن و آنتی‌بیوتیک‌ها را مصرف کند. فرد می‌تواند جهت تسکین دردهای خفیف از استامینوفن بدون نسخه هر سه تا چهار ساعت استفاده کند.
  • مراجعه به پزشک برای بررسی زخم‌ها
    فرد باید در ملاقات‌های برنامه‌ریزی شده با پزشک شرکت کرده و در صورت ابتلا به تاول، تورم، خونریزی، قرمزی یا ترشح در نزدیکی ناحیه زخم قبل از ملاقات بعدی با پزشک تماس گیرد. در صورتی که بیمار به تب یا دردی شدید مبتلا شود باید فوراْ با پزشک خود تماس گیرد. در صورت خونریزی شدید فرد باید فوراْ به دنبال مراقبت‌های اورژانسی پزشکی باشد.
  • جلوگیری از خونریزی
    در صورت بروز هر گونه خونریزی، باید با استفاده از یک گاز تمیز به مدت ۱۵ دقیقه بر روی آن ناحیه محکم فشار داده شود. در صورت متوقف نشدن خونریزی، این مرحله باید تکرار شود. در صورتی که پس از تکرار این مرحله خونریزی متوقف نشود باید با مطب پزشک تماس گرفته شود.
  • استفاده نکردن از صابونهای رایحه‌دار در محل
    تا زمانی که ناحیه درمان شده بهبود نیافته است نباید از صابونهای رایحه‌دار، آرایش یا لوسیون استفاده شود. این بهبود حداقل ۱۰ روز پس از فرایند به طول می‌انجامد. احتمال دارد تعدادی از موهای ناحیه درمان شده ریزش کرده و این ریزش به صورت دائمی باشد. ریزش موها به عمقی از پوست بستگی دارد که سرما به آن نفوذ کرده است.
    هنگامی که ناحیه درمان شده بهبود یافت، جهت محافظت از آن در برابر تشکیل جای زخم باید مقدار زیادی ضدآفتاب با عدد SPF حداقل 30 اعمال کرد. SPF واحد میزان عامل محافظت‌کننده در برابر آفتاب می‌باشد.
    ممکن است تا حداکثر یک سال پس از انجام فرایند تغییر رنگی در ناحیه درمان شده به وجود آید. این تغییر رنگ می‌تواند شامل قرمز شدن، صورتی شدن و تیره تر یا روشن‌تر شدن پوست شود. امکان دارد برخی افراد این تغییر رنگ را حتی برای مدتی بیشتر و یا به صورت دائم داشته باشند.

 
هزینه‌های کرایوتراپی در بیمارستانها و مراکز درمانی مشهد:
  • هزینه‌های کرایوتراپی در مراکز درمانی مشهد بسته به نوع بیمارستان حدود ۱۵۰ دلار متغیر می‌باشد.
  • برای اطلاع از هزینه‌های دقیق این خدمت در هر بیمارستان به صفحه بیمارستان مورد نظر مراجعه نمایید.

مراکز درمانی که این خدمت را ارائه می دهند :

در خبرنامه ما ثبت نام کنید

اطلاع از آخرین اخبار درباره حوزه گردشگری سلامت