جراحی ارتوپدی

پروتز توتال زانو چیست ؟

  • تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی کامل مفصل زانو یا به انگلیسی TKA (Total Knee Arthroplasty) عمل جراحی ارتوپدی است که با استفاده از آن سطوح مفصلی استخوان ران و درشت‌نی در مفصل‌ زانو با سطوح مصنوعی جایگزین می‌گردد.


 
علل تعویض مفصل زانو:

آرتروز زانو از عوامل شایع ایجاد درد در افراد بالاتر از چهل سال بوده و شایعترین بیماری تخریبی مفاصل بدن می‌باشد. میزان ابتلا در خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر است. مهم‌ترین مشخصه آرتروز، تخریب تدریجی غضروف مفصلی است. دو انتهای هر استخوان، از غضروف که بافتی انعطاف‌پذیر می‌باشد ساخته شده‌است. با شروع بیماری آرتروز زانو، غضروف انتهای تحتانی استخوان فمور (ران) و غضروف قسمت فوقانی استخوان درشت‌نی به تدریج دچار تغییرات تخریبی (دژنراتیو) می‌گردد. به همین ترتیب درگیری و آسیب غضروف کشکک به آرتروز این ناحیه منجر می‌شود، بنابراین آرتروز مفصل زانو در دو ناحیه تیبیوفمورال (مفصلی که بین استخوان ران و ساق ایجاد قرار دارد) و مفصل کشککی-رانی می‌تواند ایجاد شود.


 
انواع پروتز زانو
  1. پروتز نیمه زانو (Unicompartmental): این پروتز در جراحی UKA یا آرتروپلاستی یک طرفه زانو، برای بیمارانی انجام می‌شود که فقط در بک بخش از زانو دچار استئوآرتریت پیشرفته شده‌اند.
  2. پروتز اولیه زانو (Primary Total Knee Arthroplasty): پروتز TKA زانو از سه بخش زیر تشکیل شده است: بخش فمورال (مربوط به استخوان ران)، بخش تیبیال (مربوط به استخوان ساق)، بخش پاتلار (مربوط به استخوان کشکک)
  3. پروتز CCK (Constrained Condylar Knee): این پروتز برای بیمارانی که نیاز بیشتری به پایداری دارند استفاده می‌شود. مانند بیمارانی که یک یا دو لیگامان طرفی زانوی خود را از دست داده‌اند.
  4. پروتز Rotating Hinge (لولای چرخان): این پروتز معمولاْ در تعویض مجدد مفصل زانو و در بیمارانی که ناپایداری شدید لیگامانی و یا ضعف شدید عضله چهار سر ران دارند (مانند بیماران فلج اطفال) استفاده می‌شود.

 
هزینه‌های پروتز توتال زانو در بیمارستانها و مراکز درمانی مشهد:
  • هزینه‌های پروتز توتال زانو در مراکز درمانی مشهد بسته به نوع بیمارستان از ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار متغیر میباشد.
  • برای اطلاع از هزینه‌های دقیق این خدمت در هر بیمارستان به صفحه بیمارستان مورد نظر مراجعه نمایید.

مراکز درمانی که این خدمت را ارائه می دهند :

در خبرنامه ما ثبت نام کنید

اطلاع از آخرین اخبار درباره حوزه گردشگری سلامت