روکش دندان ( کرون )

جامعه دندانپزشکی ایران

روکش دندان (کرون) چیست؟

  • روکش دندان (crown یا dental cap) نوعی رستوریشن دندانپزشکی است که مانند یک کلاه به طور کامل روی تاج دندان یا بخش پروتزی ایمپلنت دندانی (اباتمنت) قرار میگیرد. روکش دندانی اغلب بر روی دندان‌هایی استفاده می‌شود که به صورت گسترده‌ای تخریب شده‌اند. روکش‌ها معمولاْ با موادی به نام سمان دندان (چسب روکش) به دندان چسبانده می‌شوند.
  • روکش دندان همان چیزی هست که از آن بعنوان پروتز ثابت دندان یاد می‌شود. روکش دندان می‌تواند از جنس سرامیک و یا فلز و یا ترکیبی از هر دو باشد که پس از قالب‌گیری از دندان در مطب توسط دندانپزشک، به لابراتوار دندانسازی فرستاده می‌شود تا توسط تکنسین دندانسازی ساخته شود. 
  • روکش دندان دقیقاْ به شکل تاج دندان است و روی دندان پوسیده، آسیب‌دیده و تراش‌خورده قرار می‌گیرد و روی دندان را می‌پوشاند تا شکل، اندازه و استحکام آنرا ترمیم کند و ظاهر آن را بهبود ببخشد. روکش‌ها از مواد مختلفی ساخته می‌شوند. اغلب روکش‌ها دارای دو بخش فلزی و سرامیکی هستند. بخش فلزی در زیر سرامیک قرار دارد و جهت استحکام بیشتر بعنوان شاسی یا فریم کاربرد دارد. دسته دیگر از روکش‌ها تماما از جنس سرامیک‌های تقویت شده‌ای مانند زیرکونیا هستند و دیگر از فریم فلزی با رنگ تیره خبری نیست. روکش‌های تمام سرامیک روز به روز در حال بهبود و توسعه هستند.
  • در تکنولوژی جدید روکش دندان، پس از اینکه قالب‌گیری انجام می‌شود بوسیله اسکنرهای سه‌بعدی تصویربرداری می‌شوند و توسط نرم‌افزارهای کامپیوتری طراحی روکش انجام می‌گیرد. سپس داده‌های آن به دستگاهی که توان تولید روکش را دارد منتقل شده و روکش مورد نظر در دستگاه ساخته می‌شود. این نوع از روکش‌های کامپیوتری نیز از جنس تمام سرامیک هستند. دقت، زیبایی و سرعت ساخت از ویژگی‌های بارز این نوع روکش است.

 
انواع روکش دندان:
  1. روکش‌های تمام فلزی مثل روکش دندان طلا
  2. روکش‌های PFM در قسمت مرکزی این روکش، فلز به صورت آلیاژ بوده و رویه آن از جنس چینی است که به آن پرسلن می‌گویند.
  3. روکش‌های سرامیکی (روکش‌های زیرکونیوم و یا روکش‌های ایمکس)

 
هزینه‌های هر واحد روکش دندان (کرون) در مراکز درمانی مشهد:
  • هزینه‌های هر واحد روکش دندان (کرون) در مراکز درمانی مشهد حدود ۱۵۰ دلار متغیر می‌باشد.
  • برای اطلاع از هزینه‌های دقیق این خدمت به صفحه مراکز درمانی مورد نظر مراجعه نمایید.

مراکز درمانی که این خدمت را ارائه می دهند :

در خبرنامه ما ثبت نام کنید

اطلاع از آخرین اخبار درباره حوزه گردشگری سلامت

    نویسنده

    مهندس ایمان سعادتمند