چرا مسافرت جهت باروری یکی از برندگان دوران پساکروناست

  • در دنیای گردشگری پزشکی، مسافرت باروری – مسافرت برای درمان IVF – گوشه­‌ای از بازار کار است که توجه کمی را به خود جلب می­کند. پس از آنکه جهان از همه­‌گیری کرونا خلاصی یابد به نظر می­رسد که این بخش یکی از سریعترین رشدها را در گردشگری پزشکی داشته باشد. مسافرت جهت IVF بازار پیچیده­‌ای دارد که به چندین عامل مختلف وابسته است.

 

 

    • هزینه

IVF ارزان نیست. در برخی کشورهای توسعه یافته، زوجها باید برای یک دوره درمان تا ۱۰.۰۰۰ دلار و چنانچه نیاز به اهدا تخمک نیز باشد تا ۲۰.۰۰۰ دلار آمریکا را مد نظر داشته باشند. بنابراین، کشورهایی که در هر دوره درمان تا ۵۰٪ و یا بیشتر صرفه در هزینه داشته باشند جدابیت زیادی دارند.

    • دسترسی به درمان

کشورهای مختلف بسته به سیستم درمانی‌­شان هر یک قوانین متفاوتی در مورد اینکه چه کسانی می­‌توانند درمان IVT را دریافت کنند، دارند. همچنین محدودیت­هایی در عرضه تخمک وجود دارد. به عنوان مثال در انگلستان بر اساس NHS زنان با سن کمتر از ۴۰ سال تنها تا سه دوره مجاز به دریافت درمان IVF هستند. با این وجود، بسته به محل زندگی و دسترسی منابع مالی آن منطقه متفاوت است.

    • محدودیت­های قانونی

برخی کشورها، قانون افراد را از داشتن درمان باروری محدود کرده است. تا مدت مدیدی، در فرانسه فقط زوجهای ناهمجنس حق دسترسی به IVF را داشتند. زوجهای همجنس زن و یا زنان مجردی که فرزند می‌­خواستند بایستی جهت IVF به خارج از کشور و اغلب به مرزهای داخلی اسپانیا سفر می‌­کردند تا از اهداکننده اسپرم استفاده کنند. در ژوئیه ۲۰۲۱، دولت فرانسه لایحه‌­ای را تصویب کرد که برای اولین بار به زوجهای همجنس زن و زنان مجرد اجازه دسترسی به درمانهای باروری را می­داد. با این وجود، جایگزینی جنین در فرانسه غیرقانونی باقی ماند که همچنان باعث تقاضای برخی زوجها به ادامه درمان در خارج از کشور شد.

    • ناشناس بودن اهداکننده

در برخی کشورها نظیر انگلستان، از ناشناس بودن اهداکننده دیگر حمایت نمی‌­شود، در صورتیکه ناشناس ماندن اهداکننده در قانون یونان تضمین شده است.

    • انتخاب جنیست و غربالگری ژنتیک

در حالی که بسیاری از کشورها علیه انتخاب جنسیت قانون وضع می­کنند، مواردی مانند امارات متحده عربی وجود دارد که در آن قوانین به زوجین اجازه می­دهد تا با خیال راحت بر نتیجه درمان خود تأثیر بگذارند. تشخیصهای ژنتیکی پیش از جایگزینی (PGD) در غربالگری بیماریهای ژنتیک بسیار پیچیده­‌تر شده است. تکنیک­‌هایی که استفاده می­شود و مهارت موجود می­تواند بر انتخاب هدف زوجها اثر بگذارد.

    • افزایش شانس موفقیت

در صورتی که یک نهاد ملی تعیین‌­کننده اقدامات موفق و جمع‌­آوری داده­‌های مقایسه­‌ای وجود نداشته باشد، مقایسه میزان موفقیت باروری در بازار داخلی ممکن است برای زوجی که به دنبال IVF هستند چالش برانگیز باشد. با وجود کلینیک­های مختلفی که ادعای بهترین شانس برای نتیجه مثبت را دارند، مقایسه میزان موفقیت در بازار بین‌­المللی حتی با چالش بیشتری مواجه است. با این وجود، میزان موفقیت ادعا شده تأثیر عمده‌­ای بر زوج­هایی خواهد داشت که به دنبال بازگشت سرمایه IVF خود هستند.

    • کمبود اهداکننده

برخی کشورها به دلیل کمبود اهداکننده اسپرم و یا تخمک قادر نیستند که تقاضای موجود برای IVF را چه در بخشهای دولتی و چه در بخش خصوصی برآورده کنند. بیماران برای حل این مشکل به خارج از کشور سفر می­کنند.

چهار عامل COVid-19 که باعث رشد سفرهای باروری می­شود
  • در اینجا عواملی ذکر شده که می­توانند انگیزه لازم برای سفرهای باروری به محض اینکه به حالت نزدیک به عادی برگردیم (هرموقع که باشد) و افراد بتوانند از کشور A به کشور B سفر کنند، باشند.

 

    • افزایش تقاضا

در تمام دنیا COVID-19 تمرکز سیستم­‌های بهداشتی و درمانی را به خود جلب کرده است. بیمارستانها، کادر درمان و منابع جهت رفع نیازهای چالش برانگیز پاندمی معطوف شده است. اقدامات غیراورژانسی و آنچه که به طور معمول در این مراکز انجام می‌­شده است نادیده گرفته شده است. در برخی سیستمهای بهداشتی درمانی که عمیقاْ متاثر شده­‌اند، کلینیکهای IVF مجبور به تعطیلی و یا کاهش دامنه فعالیت و تحت محدودیت شدید قرار گرفته­‌اند. با برداشته شدن محدودیتهای کرونایی، افزایش قابل توجه نیازهای درمانی وجود خواهد داشت که سیستم­های درمانی داخلی قادر به پاسخگویی نخواهند بود و لیست انتظار طولانی باعث می­شود که بیماران به دنبال درمان در خارج از کشور باشند.

    • کمبود اهداکننده تخمک و اسپرم

یک اثر جانبی COVID-19 تاثیر بر روی اهداء اسپرم و یا تخمک بوده است. سوئد همیشه با تأمین میزان مورد نیاز اهداکننده اسپرم و تخمک جهت IVF دست و پنجه نرم می­کرده است. مقامات بهداشتی سوئد از هم­اکنون زنگ خطر توجه به کمبود اهداء اسپرم را که در اثر پاندمی کرونا تشدید شده است را به صدا درآورده‌­اند. هم‌­اکنون برخی کلینک­های سوئد لیست انتظار دو ساله دارند.

    • الان زوجها پول کافی برای پرداخت را دارند

برای برخی زوجها، مانع اصلی برای درمان چه در داخل و چه خارج از کشور هزینه آن بود. آنها نمی‌توانستند از پس آن بربیایند. با این حال، قرنطیه­‌ها باعث کاهش خرج و افزایش پس‌­انداز برخی شده است. برای مثال دیده شده که در اثر قرنطیه پس­‌انداز زوجهای با درآمد متوسط تا بالا در انگلستان افزایش داشته است.

    • عامل سن

هرچقدر سن بالاتری داشته باشید، باردار شدن سخت­‌تر است. این به این معنی است که برخی از زوج­ها به سن بحرانی برای باروری نزدیک می‌­شوند یا از محدودیت سنی کشور خود برای IVF با بودجه عمومی فراتر می­روند و هر آنچه فرصت درمان باروری در طی دو سال در دسترس بوده است از بین رفته است.

 

منبع: ww.imtj.org

نویسنده

مهندس ایمان سعادتمند