معالجه عصب هر کانال

جامعه دندانپزشکی ایران

معالجه عصب هر کانال چیست؟

عصب‌کشی دندان و درمان ریشه
  • برای عصب‌کشی دندان و درمان ریشه، متخصص دندانپزشک ابتدا با استفاده از ماده بی‌حس‌کننده بافت لثه اطراف دندان را بی‌حس می‌کند. و سپس پوسیدگی‌های روی دندان مورد نظر را به طور کامل از روی دندان برمی­‌دارد. پس از آن عفونت‌های پالپ را به طور کامل تخلیه می‌کند. بعد از آنکه عفونت دندان آسیب دیده به طور کامل تخیله شد میکروب‌های موجود در کانال های عصبی دندان توسط دندانپزشک از بین می‌رود. و سپس ریشه دندان به طور کامل تخلیه می‌شود.
  • در ادامه دندانپزشک برای اطمینان از تخلیه کامل عصب آسیب دیده از دندان عکسبرداری (عکس رادیولوژی با پرتو ایکس) انجام می‌دهد. در صورت اطمینان از تخلیه، کانال‌های عصبی را با استفاده از مواد مخصوص و سازگار با نسوج دندان پر می‌­کند. در مرحله نهایی نیز با استفاده از کامپوزیت و یا آمالگام روی دندان را نیز پر می‌کند.

 
چه زمانی در عصب‌کشی دندان درمان مجدد توصیه می‌شود؟
  • در صورتیکه دندانپزشک موفق به عصب‌کشی دندان تمامی کانال‌های ریشه نشود یعنی به دلایلی نتواند تمامی کانالهای ریشه را پیدا کند و آن‌ها را عصب‌کشی دندان یا پاکسازی کند نیاز به عصب‌کشی می‌باشد که در اینصورت بیمار احساس درد در دندان موردنظر را ممکن است تا مدتها بعد از درمان داشته باشد. در بررسی‌های پاراکلینیکی ممکن است کانال اضافی مشاهده نشود و زمانیکه پرکردگی دندان تخلیه می‌شود دندانپزشک قادر به مشاهده و پیدا کردن کانال اضافه یا عصب‌کشی نشده نشود که در اینصورت عصب‌کشی دندان مجدد انجام می‌شود و یا در مواردیکه عصب‌کشی دندان به صورت ناقص انجام شده باشد یعنی کلیه کانالهای دندان توسط دندانپزشک پیدا شده و پاکسازی شده است ولی به صورت ناقص یعنی تا انتهای کانال ریشه باز نشده و تمیز نشده باشد که این مورد در مشاهدات پاراکلینیکی مشهود است یعنی چنانچه فرد بیمار با عکس OPG به دندانپزشک مراجعه کند دندانپزشک با مشاهده عکس متوجه این عصب‌کشی دندان ناقص خواهد بود که چنانچه عصب‌کشی دندان به صورت ناقص انجام شده باشد یعنی کانال‌های دندان و یا یکی از کانال‌ها به طور کامل پاکسازی و باز شده باشد فرد بیمار ممکن است همچنان احساس درد داشته باشد و متأسفانه معضل دیگر عصب‌کشی دندان ناقص در طول زمان ممکن است در انتهای ریشه‌ای که به صورت ناقص عصب‌کشی دندان شده باشد ایجاد کیست یا ضایعه کند که این کیست‌ها با گذشت زمان منجر به تحلیل استخوان در نهایت از دست رفتن دندان شود که در این موارد درمان عصب‌کشی نیاز به تجدید دارد.

 
علائمی نشان‌دهنده نیاز به عصب‌کشی دندان
  • دردهای دندانی بعد از خوردن غذاهای سفت
  • درد ناگهانی دندان و تیر کشیدن دندان هنگام خوردن غذا، آب و یا نوشیدنی خیلی سرد یا خیلی گرم
  • تیر کشیدن دندان بدون علت و یا دردهای طولانی مدت دندان به طوری که درد آن غیر قابل تحمل می‌باشد
  • سیاه شدن دندان و ایجاد سوراخ‌های عمیق روی دندان آسیب دیده و یا حتی ریختگی دیواره‌های دندان
  • درد دندان بیمار در صورت تماس و ضربه به دندان
  • احتمال لق شدن دندان در هنگام رسیدن پوسیدگی به ریشه دندان
  • احتمال ورم کردن صورت و یا لثه، در هنگام افزایش عفونت دندان پوسیده

 
هزینه‌های معالجه عصب هر کانال دندان در مراکز درمانی مشهد:
  • هزینه‌های معالجه عصب هر کانال دندان در مراکز درمانی مشهد بسته به نوع بیمارستان حدود ۱۰۰ دلار متغیر می‌باشد.
  • برای اطلاع از هزینه‌های دقیق این خدمت  به صفحه مراکز درمانی مورد نظر مراجعه نمایید.

مراکز درمانی که این خدمت را ارائه می دهند :

در خبرنامه ما ثبت نام کنید

اطلاع از آخرین اخبار درباره حوزه گردشگری سلامت

    نویسنده

    مهندس ایمان سعادتمند