آندوسکوپی و پولیپکتومی

جامعه متخصصین داخلی و انجمن فوق تخصص گوارش و کبد بالغین

آندوسکوپی و پولیپکتومی چیست؟

  • پولیپکتومی عمل برداشتن پولیپ است. شایع‌ترین انواع پولیپکتومی شامل پولیپکتومی رحم و پولیپکتومی رودۀ بزرگ است. به هر جهت پولیپکتومی ممکن است برای هر ناحیه از بدن مثل بینی یا معده که امکان بروز پولیپ در آنها وجود دارد، انجام شود. پولیپ توده‌ای است که در بافت شکل می‌گیرد و به درون فضای خالی گسترش پیدا می‌کند. پولیپکتومی برای برداشتن پولیپ‌های مسبب علایم که ممکن است سرطانی باشند یا آنهایی که نیاز به بررسی دارند، انجام می‌شود.

 
پولیپ چیست؟
  • پولیپ‌ها توده‌هایی هستند که از بافت بیرون زده به درون فضاهای خالی در بدن گسترش می‌یابند. برای مثال پولیپ‌های کولون در بافت رودۀ بزرگ شکل گرفته و سپس به درون فضای خالی گسترش پیدا می‌کنند.
  • اکثر پولیپ‌ها خوش‌خیم هستند؛ برخـی از آنها سرطانی و بقیه غیرسرطانی هستند. بدون بررسی پولیپ امکان تشخیص سرطانی بودن آن وجود ندارد، بنابراین به طور معمول پزشکان برداشتن پولیپ‌ها را برای بررسی سرطانی بودن آنها توصیه می‌کنند.

 
ریکاوری یا بهبود پس از پولیپکتومی
  • ریکاوری پولیپکتومی معمولاً در حدود دو هفته طول می‌کشد. بیمار ممکن است پس از عمل و مشخصاً بلافاصله پس از پایان آن دچار درد شود. استفاده از داروهای ضددرد تجویز شده از سوی دکتر در این مورد می‌تواند کمک‌کننده باشد.
    دچار شدن به مقداری خونریزی در پی انجام عمل امری عادی است، اما در صورت بالا بودن مقدار خونریزی پس از عمل، توقف خونریزی و شروع مجدد آن یا وجود بوی ناخوشایند که نشان دهندۀ وجود عفونت است، بیمار باید با پزشک تماس بگیرد. پس از برداشته شدن پولیپ، پزشکان آن را برای آزمایش به آزمایشگاه می‌فرستند. اگر پولیپ سرطانی نباشد، بیمار پش از برداشتن پولیپ تحت معاینه قرار می‌گیرد، اما احتمالاً نیازی به درمان بیشتر نخواهد داشت.

 
چطور بدانیم که به پولیپکتومی نیاز داریم؟
  • وقتی پولیپ باعث بروز علایم شود پزشک ممکن است تست‌های غربالگری را توصیه کند. در برخی موارد، پولیپ‌ها ضمن انجام غربالگری برای اختلالات دیگر کشف می‌شوند. این بدان معنی است که برای مردم احتمال بیشتری هست که مورد پویپکتومی قرار گیرند وقتی که در عین حال تستی انجام دهند که سبب کشف پولیپ‌ها شود.

 
هزینه‌های آندوسکوپی و پولیپکتومی در بیمارستانها و مراکز درمانی مشهد:
  • هزینه‌های آندوسکوپی و پولیپکتومی در مراکز درمانی مشهد بسته به نوع بیمارستان حدود ۳۵۰ دلار می‌باشد.
  • برای اطلاع از هزینه‌های دقیق این خدمت در هر بیمارستان به صفحه بیمارستان مورد نظر مراجعه نمایید.

مراکز درمانی که این خدمت را ارائه می دهند :

در خبرنامه ما ثبت نام کنید

اطلاع از آخرین اخبار درباره حوزه گردشگری سلامت

    نویسنده

    مهندس ایمان سعادتمند