رادیوتراپی سه بعدی

رادیوتراپی - انکولوژی

رادیوتراپی سه بعدی کانفورمال (3D Conformal Radiotherapy/3DCRT) چیست؟

  • فرآیند 3DCRT فرآیند پیچیده‌ای است که با خلق مجموعه‌ای از داده‌های سه بعدی از تومور و بافت‌های سالم آغاز می‌شود. بعد از آن، از این مجموعه برای ایجاد تصاویر سه بعدی کامپیوتری و طراحی نقشه‌های پیچیده استفاده می‌شود تا بتوان پرتو را به صورت متمرکز به تومور تابانید و بافت‌های سالم اطراف آن را حفظ نمود. در این روش در حالی که بافت‌های سالم اطراف اشعۀ کمتری می‌گیرند، می‌توان دوز بیشتری را به سلول‌های سرطانی رساند؛ در نتیجه، این تکنیک با عوارض جانبی کمتر، تومور را بیشتر تحت کنترل درمی‌آورد.
  • از 3DCRT برای درمان تومورهایی که نزدیک به ارگان‌های حساس و حیاتی هستند، استفاده می‌شود. به عنوان مثال می‌توان از آن برای رساندن دوز مناسب به تومورهای سر و گردن استفاده کرد در حالی که میزان تابش به نخاع، عصب چشم و غدد بزاقی و سایر ارگان‌های مهم به نسبت تکنیک‌های پیشین، خیلی کمتر شده است.

 
روند درمانی 3DCRT چیست؟
  • بعد از انجام معاینات فیزیکی و گرفتن شرح حال، اُنکولوژیست برای هر بیمار درمان خاصی را در نظر می گیرد. اُنکولوژیست در ارتباط نزدیک با سایر پزشکان و افراد تیم مانند پرستار، فیزیسیست، دوزیمتریست و رادیوتراپیست می باشد. فیزیسیست و دوزیمتریست، چگونگی تنظیمات پرتو و میزان دزی که باید تابیده شود را طراحی می کنند.
  • در بیشتر موارد، 3DCRT با یک جلسه ” شبیه‌سازی مجازی” که در حدود ۹۰-۳۰ دقیقه طول می‌کشد آغاز می‌شود. این جلسه معمولاً شامل یک سی تی اسکن برای طراحی درمان، تهیۀ قالب‌های خاص برای ثابت و یکسان نگه داشتن بدن بیمار در تمام جلسات درمانی و قرار دادن تتوهایی رنگی به اندازۀ ۳ میلیمتر روی پوست به منظور کمک به تنظیم درمان رادیوتراپی روی ناحیۀ هدف می‌شود. در ادامۀ آن حدود ۳ تا ۷ روز طول می‌کشد تا تیم درمان را طراحی کند، بعد از آن ملاقاتی با بیمار صورت می‌گیرد تا درمان شروع شود.
  • یک درمان معمول رادیوتراپی در حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد، هر چند ممکن است اولین جلسۀ درمان که همۀ موارد دوباره بررسی می‌شوند، کمی بیشتر طول بکشد. در اتاق درمان، رادیوتراپیست از علامت‌های روی پوست برای تعیین محل هدف درمان استفاده می‌کند. بدن بیمار روی تخت تنظیم می‌شود و گاهی از قالبی که در جلسۀ آمادگی درست شده است، استفاده می‌شود. بعد از آن رادیوتراپیست اتاق درمان را ترک می‌کند و دستگاه را روشن می کند. رادیوتراپیست، دستگاه را از یک اتاقِ فرمان روشن می‌کند، او در این اتاق می‌تواند بیمار را از طریق مانیتورهایی که وجود دارد ببیند و با او صحبت کند.
  • تابش پرتو بدون درد است، مانند زمانی است که بیمار تحت تصویربرداری با پرتوایکس قرار می‌گیرد. بیماران پرتو را نمی‌بینند، صدایی نمی‌شنوند و معمولاً چیزی احساس نمی‌کنند. اگر بیمار به هر دلیلی دچار ناراحتی یا مشکلی شود، رادیوتراپیست می‌تواند درمان را قطع کند.
  • رادیوتراپی معمولاً در جلسات کوتاه مدت در ۵ جلسه در هفته به مدت ۶ یا ۷ هفته متوالی انجام می‌شود. دوز های کم و فواصل بین جلسات به سلول‌های سالم ناحیۀ درمانی کمک می‌کند تا بازسازی شوند. کل دوز درمانی و تعداد جلسات درمانی که بیمار نیاز دارد به اندازه و محل تومور، نوع تومور، سلامت کلی بیمار و سایر عوامل بستگی دارد.

 
هزینه‌های رادیوتراپی 3D در بیمارستانها و مراکز درمانی مشهد:
  • هزینه‌های رادیوتراپی 3D در مراکز درمانی مشهد بسته به نوع بیمارستان حدود ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار متغیر می‌باشد.
  • برای اطلاع از هزینه‌های دقیق این خدمت در هر بیمارستان به صفحه بیمارستان مورد نظر مراجعه نمایید.

مراکز درمانی که این خدمت را ارائه می دهند :

در خبرنامه ما ثبت نام کنید

اطلاع از آخرین اخبار درباره حوزه گردشگری سلامت

    نویسنده

    مهندس ایمان سعادتمند