پونکسیون مایع آسیت

جامعه متخصصین داخلی

پونکسیون مایع آسیت چیست؟

  • تجمع مایع در حفره شکمی را آسیت می‌گویند. اولین قدم در بررسی تأیید وجود آسیت و قدم بعدی تعیین علل آسیت می‌باشد.
  • در شک به آسیت باید تعیین کرد که آیا واقعاً آسیت وجود دارد یا خیر. آسیت با بزرگی شکم تظاهر می‌کند. علل بزرگی شکم شامل موارد زیر می‌باشد: ایلئوس، تومورها و کیست‌های شکمی، جنین، چاقی، آسیت.
  • فرق آسیت با موارد دیگر اتساع شکم در این است که در آسیت بزرگ شدن شکم قرینه است و به خصوص پهلوها حجیم می‌شوند به نحوی که ماتیته در دق پهلوها، از خصوصیات آسیت است. البته برای تشخیص بالینی آسیت حداقل باید 1500cc معادل یک و نیم لیتر مایع در شکم جمع شده باشد. در مواردی که به دلیل چاقی و یا مایع کم تشخیص بالینی امکان پذیر نباشد، میتوان از سونوگرافی برای تشخیص آسیت استفاده نمود.
  • در قدم دوم که تعیین علت آسیت است علل مختلف آسیت بررسی می‌شود. شایعترین علت آن هیپرتانسیون پورت به خصوص سیروز کبدی (۸۱%) می‌باشد. کانسرها (۱۰%)، نارسایی قلبی، پریکاردیت محدودکننده، سل، دیالیز و پانکراتیت از علل دیگر آن می‌باشند. علل نادر آسیت شامل جراحی و تروما به عروق لنفاوی و یا حالب، پریتونیت کلامیدایی، سندرم نفروتیک، لوپوس، میگزادما و آسیت ناشی از AIDS را میتوان نام برد.
  • علل آسیت حاد: شامل مواردی که بیمار بدون سابقه قبلی بیماری کبدی به طور ناگهانی و در عرض چند روز دچار آسیت می‌شود و شامل پریتونیت‌های باکتریال، ستدرم بودکیاری، نارسایی حاد کبدی می‌باشد.

 
هزینه‌های پونکسیون مایع آسیت در بیمارستانها و مراکز درمانی مشهد:
  • هزینه‌های پونکسیون مایع آسیت در مراکز درمانی مشهد بسته به نوع بیمارستان حدود ۷۰ دلار متغیر می‌باشد.
  • برای اطلاع از هزینه‌های دقیق این خدمت در هر بیمارستان به صفحه بیمارستان مورد نظر مراجعه نمایید. 

مراکز درمانی که این خدمت را ارائه می دهند :

در خبرنامه ما ثبت نام کنید

اطلاع از آخرین اخبار درباره حوزه گردشگری سلامت

    نویسنده

    مهندس ایمان سعادتمند