کولونوسکوپی و پولیپکتومی

جامعه متخصصین داخلی و انجمن فوق تخصص گوارش و کبد بالغین

کولونوسکوپی و پولیپکتومی

  • کولونوسکوپی (Colonoscopy) پروسه‌ای است که برای تشخیص تغییرات یا ناهنجاری‌های روده بزرگ (کولون) و رکتوم و مقعد انجام می‌شود.
  • در طول کولونوسکوپی، یک لوله طولانی و انعطاف‌پذیر (کولونوسکوپ) داخل روده وارد می‌شود. یک دوربین فیلمبرداری ریز در نوک لوله وجود دارد که به پزشک اجازه می‌دهد تا داخل کل روده بزرگ را مشاهده کند.
  • در صورت لزوم، پولیپ‌ها یا انواع دیگر بافت غیرطبیعی را می‌توان در طول کلونوسکوپی از طریق لوله کولونوسکوپ خارج نمود. نمونه‌های بافتی (بیوپسی) نیز می‌توانند در طول کلونوسکوپی گرفته شوند.
  • پولیپ روده دسته‌ای کوچک از سلول‌هایی هستند که بر روی پوشش روده بزرگ تشکیل می‌شوند. بیشتر پولیپ‌های روده بزرگ خطر ندارند اما با گذشت زمان، بعضی از پولیپ‌های روده می‌توانند به سرطان روده بزرگ منجر شوند که اغلب در مراحل بعدی کشنده هستند و باعث مرگ فرد می‌شوند.
  • دو دسته اصلی پولیپ روده وجود دارد، پولیپ‌های غیرنئوپلازیک و پولیپ‌های نئوپلازیک. پولیپ‌های غیرنئوپلازیک شامل پولیپ هایپرپلازی، پولیپ‌های التهابی و پولیپ‌های هامارتوماتوز هستند. این نوع پولیپ‌ها معمولاْ خوش‌خیم هستند و سرطانی نمی‌شوند. پولیپ های نئو پلاستیک شامل آدنوم ها و انواع دندانه دار هستند. به طور کلی، هرچه پولیپ بزرگتر باشد، خطر ابتلا به سرطان به ویژه در پولیپ های نئو پلاستیک بیشتر است.
  • پولیپ‌های روده بزرگ معمولا علائمی را ایجاد نمی‌کنند. انجام آزمایشات غربالگری منظم مانند کولونوسکوپی بسیار مهم است زیرا با تشخیص به موقع پولیپ‌های روده بزرگ، می‌توان با خیال راحت و به طور کامل، آنها را از بین برد. بهترین راه پیشگیری از بروز سرطان روده بزرگ، غربالگری منظم برای پولیپ‌ها می‌باشد.
  • پولیپ روده در افراد بزرگسال بسیار شایع بوده و با افزایش سن، شانس ابتلا به پولیپ روده افزایش می‌یابد. به وجود آمدن پولیپ روده در افراد ۲۰ ساله بسیار نادر است، تخمین زده می‌شود که احتمالاْ ۲۵ در صد از افراد ۶۰ ساله، حتی بدون عوامل خطر خاص، شانس ابتلا به پولیپ روده را دارند. ما نمی‌دانیم چه چیزی باعث بروز پولیپ‌ها می‌شود. برخی از متخصصان معتقدند که مصرف رژیم غذایی پرچرب و کم فیبر می‌تواند زمینه‌ای برای تشکیل پولیپ باشد. همچنین ممکن است یک مشکل ژنتیکی نیز در به وجود آمدن پولیپ نقش داشته باشد.

 
علائم پولیپ روده بزرگ:
  • خونریزی از رکتوم: خونریزی از مقعد می‌تواند نشانه‌ای از وجود پولیپ روده بزرگ یا سرطان روده یا شرایط دیگری مانند هموروئید یا شقاق در مقعد باشد.
  • تغییر رنگ مدفوع: خون می‌تواند به صورت رگه‌های قرمز مدفوع ظاهر شده و یا باعث تیره شدن مدفوع  می‌شود. ممکن است تغییر رنگ مدفوع ناشی از مصرف غذاها، داروها و مکمل‌ها باشد. اما شرایط بسیار دیگری نیز می‌توانند باعث ایجاد تغییر در عادات روده شوند.
  • درد: پولیپ‌های بزرگ روده تا اندازه‌ای می‌توانند باعث انسداد روده شده  و حتی منجر به بروز دردهای شکمی شوند.
  • کمبود آهن: خونریزی از پولیپ می‌تواند در طول زمان و بدون اینکه خونی در مدفوع قابل مشاهده باشد، موجب کم خونی یا آنمی در بدن شود. خونریزی مزمن، آهن مورد نیاز برای تولید ماده‌ای که به سلول‌های قرمز خون اجازه می‌دهد تا اکسیژن را به بدن منتقل کنند (هموگلوبین) کاهش می‌دهد. نتیجه، آنمی فقر آهن است که می‌تواند باعث احساس خستگی و تنگی‌نفس شود.

 
کولونوسکوپی پولیپ روده
  • حساس‌ترین آزمایش برای تشخیص پولیپ و سرطان روده بزرگ است. در صورت پیدا شدن پولیپ، پزشک فوراْ آنها را خارج کرده و جهت بررسی بیشتر نمونه‌های بافتی (بیوپسی) به آزمایشگاه می‌فرستد.

 

کولونوسکوپی مجازی (کلونوگرافی CT)
  • یک آزمایش کمتر تهاجمی است که برای مشاهده روده بزرگ، از سی تی اسکن استفاده می‌شود. کولونوسکوپی مجازی نیز به همان آماده‌سازی‌های روده در روش کولونوسکوپی نیاز دارد. اگر پولیپ پیدا شود، برای خارج کردن آن به کولونوسکوپی نیاز است.

 
هزینه‌های کولونوسکوپی و پولیپکتومی در بیمارستانها و مراکز درمانی مشهد:
  • هزینه‌های کولونوسکوپی و پولیپکتومی در مراکز درمانی مشهد بسته به نوع بیمارستان حدود ۵۰۰ دلار می‌باشد.
  • برای اطلاع از هزینه‌های دقیق این خدمت در هر بیمارستان به صفحه بیمارستان مورد نظر مراجعه نمایید. 

مراکز درمانی که این خدمت را ارائه می دهند :

در خبرنامه ما ثبت نام کنید

اطلاع از آخرین اخبار درباره حوزه گردشگری سلامت

    نویسنده

    مهندس ایمان سعادتمند