گردشگری پزشکی (Medical Tourism)

  • گردشگری پزشکی به صنعتی گفته می­شود که در آن افرادی برای دریافت معالجه پزشکی به خارج از کشور سفر می­کنند. در گذشته، افراد برای درمان­های غیرقابل دسترس در کشورشان از کشورهای کمتر توسعه یافته به مراکز درمانی بزرگ در کشورهای بسیار پیشرفته سفر می­کردند. با این حال، در سال­های اخیر این صنعت به همان اندازه به کشورهای توسعه یافته اشاره دارد که افراد برای درمان­های پزشکی با قیمت­های پایین­تر و مقرون به صرفه­تر به کشورهای در حال توسعه سفر می­کنند. ممکن است انگیزه حتی برای دریافت خدمات پزشکی غیرقانونی یا غیرمجاز در کشور اصلی باشد: بین آژانس­های پزشکی (FDA، EMA و غیره) در دنیا تفاوت­هایی وجود دارد، به عنوان مثال امکان دارد دارویی در یک کشور تأیید نشده باشد اما در کشور دیگر تأییدیه دریافت کرده و قانونی باشد. حتی در اروپا، اگرچه پروتکل­های درمانی توسط آژانس پزشکی اروپا (EMA) تأیید می­شود، اما برخی کشورها سازمانهای بررسی مربوط به خود را دارند (به عنوان مثال NICE توسط NHS در انگلستان) تا بررسی کنند که آیا پروتکل درمانی”مقرون به صرفه” است، به طوری که بیماران در پروتکل­های درمانی، به ویژه در دسترسی به این داروها با اختلافاتی روبرو می­شوند که تا حدی به قدرت مالی سیستم بهداشتی خاص مرتبط می­باشد.

 

  • توریسم پزشکی با سفرهای معمولی پزشکی متفاوت است. در سفرهای معمول، شخص از کشوری کمتر توسعه یافته برای دریافت خدمات پزشکی به کشورهای پیشرفته می‌رود و دلیل آن نبود خدمات مشابه در کشورش است. در حالی که در توریسم پزشکی خدمات مشابه ارائه می‌شود ولی توریست کشور دیگر را ترجیح می‌دهد.

  • جهانگردی پزشکی غالباً برای جراحی­ها (زیبایی یا سایر روش­ها) یا درمان­های مشابه انجام می­شود، هرچند افراد برای گردشگری دندانپزشکی یا گردشگری باروری نیز سفر می­کنند. با این حال، تقریباً همه انواع مراقبت­های بهداشتی از جمله روانپزشکی، طب مکمل، مراقبت دوران نقاهت و حتی خدمات دفن در دسترس هستند.


 

  • گردشگری سلامت اصطلاح وسیع تری برای سفر است که بر درمانهای پزشکی و استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی تمرکز دارد. این خدمات زمینه­های گسترده­ای از جهانگردی سلامت محور را شامل می­شوند، از درمانهای پیشگیرانه و بهداشتی تا بازیابی توانبخشی و شکل­های درمانی از سفر.

  • عواملی که به محبوبیت روزافزون سفرهای پزشکی منجر شده­اند عبارتند از: هزینه­های بالای مراقبت­های بهداشتی، مدت زمان طولانی انتظار برای انجام برخی اقدامات، سهولت و مقرون به صرفه بودن سفرهای بین­المللی و همچنین پیشرفت­های فن­آوری و استاندارد مراقبت در بسیاری از کشورها. اجتناب از زمان انتظار عامل اصلی گردشگری پزشکی از انگلستان است، در حالی که در ایالات متحده دلیل اصلی، ارزان بودن قیمت­ها در خارج از کشور است.

 

  • بسیاری از اقدامات جراحی انجام شده در مقاصد گردشگری پزشکی، تنها کسری از هزینه­ای است که در سایر کشورها انجام می­دهند. به عنوان مثال، در ایالات متحده، پیوند کبد که ممکن است 300000 دلار آمریکا هزینه داشته باشد، به طور کلی در تایوان حدود 91000 دلار هزینه دارد. کشورهایی که سیستم­های مراقبت­های بهداشتی عمومی را اجرا می­کنند معمولاً مدت زمان انتظار طولانی برای برخی اقدامات خاص دارند، به عنوان مثال، تخمین زده می­شود 782،936 بیمار کانادایی در سال 2005 به طور متوسط ​​زمان انتظار 9.4 هفته را در لیست­های انتظار پزشکی داشته باشند. کانادا همچنین برای اقدامات غیرفوری پزشکی معیارهای زمانی انتظار را تعیین کرده است، از جمله یک دوره انتظار 26 هفته­ای برای تعویض مفصل ران و 16 هفته  برای عمل جراحی آب مروارید.


 

  • پیش بینی Deloitte Consulting که در آگوست 2008 منتشر شد، پیش­بینی می­كرد كه شمار افرادی که جهت گردشگری پزشكی از ایالات متحده خارج می­شوند طی دهه آینده با ده برابر جهش روبرو باشد. تخمین زده می­شود 750،000 آمریکایی در سال 2007 برای مراقبت های بهداشتی به خارج از کشور رفته­اند و گزارش تخمین می­زد که 1.5 میلیون نفر در سال 2008 به دنبال مراقبت­های بهداشتی در خارج از ایالات متحده باشند. رشد گردشگری پزشکی از آمریکا این امکان را دارد که میلیاردها دلار درآمد از دست رفته برای تأمین کنندگان خدمات بهداشتی آمریکا باقی بگذارد.

  • بعلاوه، برخی از بیماران در بعضی از کشورهای جهان اول دریافتند که بیمه یا جراحی ارتوپدی را (مانند تعویض مفصل زانو یا مفصل ران) پوشش نمی­دهد یا انتخاب مرکز، جراح یا نوع پروتزهای مورد استفاده را محدود می­کند.


 

  • مقصد مشهور سفرهای پزشکی در سراسر جهان عبارتند از: کانادا، کوبا، کاستاریکا، اکوادور، هند، اسرائیل، اردن، مالزی، ایران، مکزیک، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان، تایلند، ترکیه، ایالات متحده.

  • مقصد محبوب جراحی زیبایی عبارتند از: آرژانتین، بولیوی، برزیل، کلمبیا، کاستاریکا، کوبا، اکوادور، مکزیک، ترکیه، تایلند و اوکراین. طبق “Sociedad Boliviana de Cirugia Plastica y Reconstructiva”، بیش از 70٪ زنان طبقه متوسط ​​و بالا در کشور به نوعی جراحی پلاستیک انجام داده اند. سایر کشورهای مقصد شامل بلژیک، لهستان، اسلواکی و آفریقای جنوبی است.

 

نویسنده

مهندس ایمان سعادتمند

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *