سفرهای پزشکی 2020

فقط بازماندگان سفرهای پزشکی COVID-19 هستند که از مزایای 2021 سود خواهند برد.

  • در تاریخ 31 دسامبر 2019، سازمان بهداشت جهانی در مورد تعدادی از موارد ذات­الریه با منشا ناشناخته در شهر ووهان چین اطلاعات کسب کرد. در 7 ژانویه، مقامات چینی علت آن را ویروس کرونا (جدید 2019) عنوان کردند، یکی از اعضای خانواده ویروس کرونا که قبلاً هرگز مشاهده نشده بود. و بقیه تاریخ است … جهان برای همیشه تغییر کرد. اما در دسامبر سال 2020، ما هنوز در بدترین شرایط قرار نداریم.


 
بنابراین، سفر پزشکی در سال 2020 چگونه تغییر کرد؟

— اول ایمنی؟ —

  • قبل از همه­گیری، مانع اصلی سفر پزشکی ایمنی بود. مطمئناً بسیاری از بیماران سفرهای خارج از کشور را برای درمانهای مورد نیاز و یا مورد نظر خود در نظر می­گیرند. آنها درباره مقصد، ارائه دهندگان و قیمت تحقیق می­کنند. آنها سوالات مربوط به گزینه­های درمانی را از خود می­پرسند. اما پس از آن، قادر به ادامه روند و رزرو سفر نیستند. در حقیقت، میزان بالای بیخیال شدن مسافران بالقوه پزشکی به نگرانی آنها در مورد ایمنی بستگی دارد. آیا می­توانم به این پزشک/بیمارستان/کلینیک اعتماد کنم؟ احتمال رخ دادن اشتباه چقدر است؟ در صورت بروز عارضه چه خواهد شد ؟ Covid-19 به این معنی است که نگرانی بیماران اکنون حتی بیشتر شده است. آیا این مقصد “کوید ایمن” است؟ اگر Covid-19 را آنجا بگیرم چه اتفاقی می­افتد؟

  • پاسخ ارائه­دهندگان و مقصد متفاوت بوده است. ما شاهد صدور گواهینامه ‘Covid-safe’ برای بیمارستان­ها و کلینیک­ها بوده­ایم تا اعتماد به نفس بیماران احتمالی را در مورد یک مرکز درمانی فردی ایجاد کنیم.


در طیف گسترده­تر، سازمانهای بین‌المللی، مناطق و مقصد پروتکلهای خاص خود را برای تشویق سفر و گردشگری ایمن ایجاد کرده­اند که ممکن است از بهبود سفرهای پزشکی پشتیبانی کند، از جمله:

  • شورای جهانی سفر و جهانگردی پروتکل­های جهانی سفرهای ایمن را برای استفاده در بخش سفر و جهانگردی به عنوان بهترین رهنمودهای عملی برای کمک به راه اندازی مجدد و تسریع بهبود بخشیدن به بخش Covid-19 معرفی کرده است. برچسب سفرهای ایمن تاکنون توسط بسیاری از کشورها تصویب شده است.
  • مهر جدید تضمین سلامت “آژانس بهداشت عمومی کارائیب” برای سلامت بیشتر گردشگری ابتکاری است که برای محافظت از بخش گردشگری منطقه و حفاظت از بهداشت عمومی ایجاد شده است.
  • در ترکیه، وزارت فرهنگ و جهانگردی یک برنامه صدور گواهینامه گردشگری سالم را برای اطمینان از استانداردهای بهداشتی و سلامتی در خطوط هوایی، فرودگاه­ها، سایر امکانات حمل و نقل، محلهای اقامت و مکانهای تغذیه­ای راه­اندازی کرده است.
  • شورای فرودگاه­های بین­المللی یک برنامه اعتبارسنجی بهداشتی فرودگاه را ایجاد کرده است تا ارزیابی چگونگی مطابقت اقدامات بهداشتی آنها با دستورالعمل­های راه­اندازی مجدد و بازیابی تجارت هواپیمایی ACI را در اختیار فرودگاه­ها قرار دهد.

بنابراین، سازمانهای مسافرتی و جهانگردی مشغول تلاش برای “محافظت” از مقصد خود بوده­اند. اما در مورد مسافران، چه پزشکی و چه عادی، که نگران خطر و هزینه­های بالقوه درگیری Covid-19 در زمان مسافرت هستند، چه؟ برای مقابله با این نگرانی­ها پیشرفت­هایی صورت گرفته است:

  • HL Assurance و Changi Travel Services بیمه نامه Covid-19 جدید را برای بازدیدکنندگان کوتاه مدت از سنگاپور راه­اندازی کرده­اند. در صورت بستری شدن بیمه شده در اثر Covid-19هنگام اقامت در سنگاپور، این بیمه نامه تا 100000 دلار استرالیا را پوشش می­دهد.
  • هواپیمایی امارات برای هرکس که پروازی را در این شرکت رزرو کند تمامی هزینه­های مرتبط با Covid 19 و نیز هزینه قرنطینه­ای را که ممکن است متحمل شود، به رایگان پوشش کلی می­کند.

در دراز مدت، با وجود تولید واکسن، ترس از Covid 19 همچنان تهدیدکننده بهبود سفرهای پزشکی است.


دنیای جدید سلامت از راه دور

  • اگر بیمار نتواند به بیمارستان سفر کند، آیا بیمارستان می­تواند به بیمار مراجعه کند؟ با فرض اینکه ممکن است محدودیت سفر تا مدتی ادامه یابد، رشد مشاوره از راه دور و پزشکی از راه دور به سرعت ادامه دارد. گزارشFuture Health Index  در سال 2019 نشان داده که سلامت از راه دور (telehealth) تاکنون به بخشی از کارهای روزمره شاغلین مراقبتهای بهداشتی تبدیل نشده است، 39٪ می­گویند که در حال حاضر از telehealth در بیمارستان یا مطب خود استفاده نمی­کنند. در گزارش سال 2020، این پاسخ به نصف و شاید هم بیشتر، کاهش خواهد یافت.
  • Covid-19 منجر به تسریع در پذیرش فناوری در تمام اقشار زندگی شده است. آنچه که داشتن آن زمانی در تخیلات بود اکنون به یکی از اجزای اساسی خدمات بهداشتی برای هر شغل و بیمارستانی که به بیماران بین‌المللی ارائه خدمت می­کند تبدیل شده است. چنانچه بیمارستان یا کلینیکی در یک مرکز مشاوره از راه دور اختصاصی سرمایه­گذاری نکرده باشد، دیگر در تجارت گردشگری پزشکی جایی نخواهد داشت.

زنده ماندن یا رشد؟

  • در مقاله­ای در اکتبر 2020 در مجله IMTJ، پل مک تاگارت، مدیرعامل دپارتمانهای دندانپزشکی، چالش­های ارائه­دهندگان سفر پزشکی و بیمارستانهایی که به بیماران بین­المللی ارائه خدمت می­کنند را خلاصه کرده است. سال 2020 سال بقا باهوش­ترین­ها بوده است. موانع سفر به معنای از بین رفتن بسیاری از آژانس­ها و مجری­های کوچک است که نه منابع و نه بودجه لازم را برای تحمل از دست دادن تجارت دارند.
  • برای بسیاری از بیمارستانهایی که تجارت بین‌المللی بیماران فقط اندکی از درآمد آنها را تشکیل می­داده، بزرگترین چالش مدیریت هجوم بیماران داخلی Covid-19 بوده است. جذب بیماران بین‌المللی آخرین موضوعی است که در دستور کار آنها قرار گرفته است. برای آن بیمارستانها که بخشهای اختصاصی بیماران بین‌الملل و توان عملیاتی قابل توجه دارند راه حل کوتاه مدت اخراج و یا تعدیل نیروها بوده است. با این حال، اصلاح کوتاه مدت در حال تبدیل شدن به یک تصمیم طولانی مدت است. آیا ما در تجارت بین‌المللی بیمار باقی بمانیم یا زمان خروج است؟

تقاضای زیادی برای درمان وجود دارد

  • بیمارستان­های بسیاری از کشورهای پیشرفته فقط یک چیز را در ذهن خود داشته­اند-ویروس. این به معنای توقف یا محدودیت شدید جراحی­های انتخابی برنامه­ریزی شده در بسیاری از بیمارستان­ها است. نتیجه جمع شدن تقاضای پاسخ داده نشده برای تعویض مفصل زانو و مفصل ران، عمل آب مروارید و سایر اقدامات بیماریهایی است که تهدیدکننده حیات نیستند. در انگلستان، تعداد بیماران NHS که بیش از یک سال منتظر عمل جراحی هستند، طی 12 ماه از 1032 به 83203 نفر رسیده است. تعداد منتظر بیش از 19 هفته از 620،454 به 2،151،443 نفر رسیده است.
  • تصویری مشابه برای درمان IVF وجود دارد. کلینیک­های ناباروری تعطیل شده­اند. سفرهای ناباروری متوقف شده است. طبق روزنامه گاردین انگلیس در این هفته، “بسیاری از زنان می­ترسند که آخرین فرصت برای داشتن فرزند از بین رفته باشد”.
  • سیستم­های بهداشتی سراسر جهان به زمان طولانی نیاز دارند تا از تعداد موارد عقب­مانده بکاهند. جستجوی درمان در خارج از کشور ممکن است تنها گزینه برای بسیاری از بیماران باشد. بازماندگان سفرهای پزشکی COVID-19 کسانی هستند که از این مزایا بهره­مند می­شوند.

 

نویسنده

مهندس ایمان سعادتمند

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *