پاپ اسمیر IUD

زنان و زایمان

پاپ اسمیر IUD چیست؟

  • تست پاپ اسمیر به عنوان یکی از تستهای غربالگری بیماریهای دهانه رحم انجام می‌شود. ویژگی بسیار مهم این تست این است که در حدود هشتاد درصد در کاهش سرطان دهانه رحم موثر است. تست پاپ اسمیر به عنوان یکی از تستهای غربالگری بیماریهای دهانه رحم انجام می‌شود. ویژگی بسیار مهم این تست این است که در حدود ۸۰ درصد در کاهش سرطان دهانه رحم موثر است.
  • تست پاپ اسمیر بسیار راحت انجام می‌شود و معمولاْ درد ندارد. این تست اغلب در همان معاینه معمولی انجام می‌شود، به این صورت که متخصص زنان، با استفاده از یک برس نرم پلاستیکی، سلول‌های دهانه رحم را برمی‌دارد و درون ظرفی می‌ریزد که حاوی مایع نگه‌دارنده است. در مرحله بعد، این ظرف به آزمایشگاه فرستاده شده و از سلول‌های داخل آن نمونه‌برداری صورت می‌گیرد. سپس این نمونه‌ها در زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند که معمولاْ این روند یک هفته طول می‌کشد. در این نمونه‌ها هرگونه تغییر سلولی بررسی می‌شود به‌طوری که در بسیاری از موارد می‌توان با استفاده از نتایج این بررسی‌ها، تغییرات پیش‌زمینه سرطان دهانه رحم را در مرحله‌ای که به راحتی قابل درمان است تشخیص داد.

 
چه موقع تست پاپ اسمیر انجام دهیم؟
  • اولین تست پاپ اسمیر در افراد متاهل، معمولاْ در ۲۱ سالگی انجام می‌شود. سپس تا ۲۹ سالگی این تست باید هر دو سال یک‌بار انجام شود. در صورتی که ۳ بار نتیجه این تست منفی بود، پس از ۳۰ سالگی هر سه سال یک‌بار انجام می‌شود. پس از ۶۵ تا ٧٠ سالگی در صورتی که پزشک تشخیص دهد، این غربالگری متوقف می‌شود. خانم‌هایی که  بالاتر از ۳۰ سال سن دارند، بهتر است همراه تست پاپ اسمیر از نظر HPV (ویروس پاپیلوم انسانی) هم بررسی شوند. تست HPV بر روی همان نمونه پاپ اسمیر انجام می‌شود و دقت تست را افزایش می‌دهد. بهتر است تست پاپ اسمیر در مرحله بعد از قاعدگی و در زمانی که خانم‌ها دچار عفونت نباشند، انجام شود.
  • همچنین برای اینکه نتیجه تست دقیق‌تر باشد، خانم‌ها نباید قبل از انجام آن، از کرم‌های واژینال و دوش بتادین استفاده کنند و همچنین قبل از انجام تست هم باید از نزدیکی با همسر‌شان پرهیز کنند. خانم‌هایی که می‌خواهند برای بارداری اقدام کنند باید تست پاپ اسمیر را قبل از بارداری انجام دهند.

 
قبل از انجام پاپ اسمیر:
  • پزشکان معمولاْ توصیه می‌کنند که برای زنان سنین ۲۱ تا ۶۵ سال، این آزمایش باید هر سه سال یکبار تکرار شود. زنانی با سن ۳۰ سال و بالاتر -در صورتی که این تست همراه با تست HPV انجام شود- می‌توانند هر پنج سال یک بار آزمایش شوند یا ممکن است آزمایش HPV را به جای آزمایش پاپ اسمیر در نظر بگیرند.
    • هنگامی که برای مراجعه به پزشک وقت می گیرید، بپرسيد که آیا مي توان يک ساعت قبل از ویزیت، ایبوپروفن مصرف کرد یا خیر. چرا که داروهای مسکن بدون نسخه، ممکن است احساس درد و ناراحتی تان را کاهش دهند.
    • از آنها بپرسید که آیا می‌توان کسی را با خود همراه کرد. اگر فرد قابل اعتمادی داشته باشید که شما را همراهی کند، بیشتر احساس راحتی می‌کنید. این فرد می‌تواند والد، همسر یا دوستتان باشد. اگر مایل باشید، آنها می‌توانند در طول پاپ اسمیر، کنارتان باشند، یا می‌توانند در اتاق انتظار منتظرتان بمانند- هر طور که راحتید.
    • قبل از پاپ اسمیر، مثانه خود را تخلیه کنید. احساس فشار در ناحیه لگن، دلیلی بر ناراحتی پاپ اسمیر است. تخلیه مثانه، می‌تواند بخشی از این فشار را کاهش دهد. در بعضی موارد، ممکن است پزشک یک نمونه ادراری از شما درخواست کند، بنابراین قبل از شروع پاپ، محل توالت را بپرسید.

 
هزینه‌های پاپ اسمیر یا IUD در بیمارستانها و مراکز درمانی مشهد:
  • هزینه‌های پاپ اسمیر و IUD در مراکز درمانی مشهد بسته به نوع بیمارستان حدود ۵۰۰ دلار متغیر می‌باشد.
  • برای اطلاع از هزینه‌های دقیق این خدمت در هر بیمارستان به صفحه بیمارستان مورد نظر مراجعه نمایید.

مراکز درمانی که این خدمت را ارائه می دهند :

در خبرنامه ما ثبت نام کنید

اطلاع از آخرین اخبار درباره حوزه گردشگری سلامت

    نویسنده

    مهندس ایمان سعادتمند