کیست تخمدان اندومتریوما

زنان و زایمان

کیست تخمدان اندومتریوما چیست؟

  • کیست‌های آندومتریوما که بر اثر بیماری آندومتریوز ایجاد می‌شود چندان مشکلی ندارد ولی چون همیشه این کیست‌ها با چسبندگی زیاد لوله‌های رحمی همراه است باعث نازایی می‌شود بنابراین بهتر است قبل از حاملگی با جراحی لاپاروسکوپی یا باز ابتدا آندومتریوز شما درمان شود بعد اقدام به بارداری نمایید و یا این که در صورت عدم موفقیت از لقاح مصنوعی(IVF) کمک بگیرید. متاسفانه امروزه آندومتریوز یکی از مشکلات شایع دختران جوان بین ۳۰-۲۰ سال شده است که با قاعدگی‌های دردناک شدید نیز همراه است. وجود آندومتریوز اگر شدید باشد اغلب نازایی ایجاد می‌شود و حاملگی اتفاق نمی‌افتد بنابراین اگر حاملگی پیش آید یا تشخیص آندومتریوز غلط است یا خفیف بوده که مانع بارداری نشده است ضمناْ اگر با وجود آندومتریوز بارداری ایجاد شود از پیشرفت و رشد آن جلوگیری می‌شود و گاهی درمان نسبی اتفاق می‌افتد.
  • کیست شکلاتی یکی از انواع مختلف کیست‌های تخمدان است که به عنوان آندومتریوما نیز شناخته می‌شود. کیست شکلاتی یک کیسه است که بر روی تخمدان‌هایی که حاوی مایعات و گاهی مواد نیمه جامد هستند رشد می‌کند. به عبارت ساده، کیست شکلاتی یک کیست پر از خون در تخمدان است که به دلیل شباهت آن با شکلات به این نام معروف شده است. بسیاری از زنان پیش از یائسگی دچار کیست شکلاتی می‌شوند. اندومتریوم یکی از بیماری‌های زنان وابسته به هورمون استروژن است که حدود ۵ تا ۱۰ درصد از زنان در سن باروری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 
کیست شکلاتی چطور شکل می گیرد؟
  • کیست شکلاتی زمانی شکل می‌گیرد که بافت آندومتری (بافت‌های داخل رحم) به طور غیرطبیعی به جای رحم به تخمدان‌ها متصل می‌شود و در تخمدان‌ها رشد می‌کند. این بافت‌های آندومتری کیست‌های کوچکی را ایجاد می‌کنند که در هنگام تحریک توسط هورمونهای قاعدگی به کیست‌های بیشتر و بزرگ‌تر تبدیل می‌شوند. در صورت عدم بارداری، معمولاْ بافت آندومتری در هنگام خونریزی قاعدگی از بدن دفع می‌شود. با این حال، در مورد آندومتریوز، این اتفاق نمی‌افتد و در عوض، خون جمع می‌شود و به شکل یک کیست تحریک پذیر در این ناحیه می‌ماند.

 
آندومتریوم چگونه تشخیص داده می شود؟
  • اگر یکی از علائم اندومتریوم یا کیست شکلاتی را داشته باشید، متخصص زنان، بیماری شما را با مشاهده پرونده پزشکی، بررسی علائم شما و انجام معاینه لگن تشخیص می‌دهد. برخی از کیست‌ها به اندازه کافی بزرگ هستند و در معاینه لگن احساس می‌شوند، اما بسیاری از آنها کوچک هستند و با معاینه بالینی نیز شناسایی نمی‌شوند. گاهی اوقات سونوگرافی، اشعه ایکس یا آزمایش خون برای تشخیص مورد نیاز است.
  • سونوگرافی یک روش عالی برای تشخیص کیست‌های شکلاتی است زیرا می‌تواند کیست‌های بسیار کوچک را نیز تشخیص دهد. با این حال، امکان تشخیص قطعی اندومتریوز در سونوگرافی وجود ندارد، زیرا بسیاری از بیماریهای دیگر نیز می‌توانند باعث ایجاد کیست در تخمدان شوند. اما تشخیص می‌تواند با انجام لاپاروسکوپی تایید شود.

 
چرا تشخیص زودهنگام کیست شکلاتی مهم است؟
  • ناباروری بیشتر در زنان مبتلا به کیست شکلاتی در سنین ۲۵ تا ۴۰ سال رخ میدهد. هرچه زودتر درمان شروع شود، شانس بیشتری برای بارداری وجود خواهد داشت. حذف زودهنگام کیست توسط جراحی می‌تواند به کاهش خطر پیشرفت، تسکین علائم و کیفیت زندگی کمک کند. درمان در مراحل اولیه باعث کاهش آسیب به تخمدان ها می‌شود. بنابراین تشخیص زودهنگام آن از هر لحاظ برای سلامتی فرد مبتلا اهمیت دارد.

 
هزینه‌های کیست تخمدان اندومتریوما در بیمارستانها و مراکز درمانی مشهد:
  • هزینه‌های کیست تخمدان اندومتریوما در مراکز درمانی مشهد بسته به نوع بیمارستان حدود ۴۵۰۰ دلار متغیر می‌باشد.
  • برای اطلاع از هزینه‌های دقیق این خدمت در هر بیمارستان به صفحه بیمارستان مورد نظر مراجعه نمایید.

مراکز درمانی که این خدمت را ارائه می دهند :

در خبرنامه ما ثبت نام کنید

اطلاع از آخرین اخبار درباره حوزه گردشگری سلامت

    نویسنده

    مهندس ایمان سعادتمند